Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei dziękuje za udział w XX JUBILEUSZOWEJ KONFERENCJI „TABOR SZYNOWY – ZAKUP, MODERNIZACJA, UTRZYMANIE” która odbyła się w dniach 29-31 marca 2023 r. w Hotelu Grand Lubicz w Ustce.
W nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na transport przeznaczonych zostanie ponad 13 z 24 mld euro. Wiodący dotąd beneficjent – transport drogowy – ustępuje miejsca transportowi kolejowemu. O inwestycjach taborowych, modernizacji i utrzymaniu pojazdów szynowych debatowano na XX Jubileuszowej Konferencji „Tabor szynowy – modernizacja, zakup, utrzymanie”, która rozpoczęła się 29 marca w Ustce.
Plan działania rządu obejmujący podniesienie konkurencyjności kolei w stosunku do innych rodzajów transportu, mierzony czasem, kosztem przejazdu oraz komfortem podróży i poziomem bezpieczeństwa został wskazany w Strategii Zrównoważonego Transportu do roku 2030 i został ujęty w zakresie tematycznym spotkania.
Oficjalnego rozpoczęcia konferencji dokonali Adam Musiał, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei oraz Anna Modrzejewska, menager projektu. Tradycyjnie organizator przedstawił i przyznał certyfikaty nowym przedsiębiorcom, wstępującym w poczet Firm Członkowskich Polskiej Izby Kolei. Odebrali je przedstawiciele firm:
Konferencję zainaugurowało wystąpienie Piotra Wrońskiego, Członka Zarządu firmy MEDCOM (Partner Technologiczny). Gościom wydarzenia przedstawił historię firmy, która w tym roku obchodzi jubileusz 35-lecia. Dziś MEDCOM to 330 pracowników, realizujących swoje zadania na 6 kontynentach.
Tegoroczna edycja wydarzenia przyciągnęła prawie 400 osób – przedstawicieli producentów taboru kolejowego, przewoźników kolejowych, a także przedsiębiorców z branży, którzy są wieloletnimi beneficjentami programów unijnych.
O możliwościach wsparcia zewnętrznego i finansowaniu inwestycji taborowych w latach 2021-2027 mówił Paweł Engel – Zastępca Dyrektora Departamentu Analiz Transportowych Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
– Na infrastrukturę liniową i punktową, w postaci infrastruktury dworcowej, taborowej, torowej, projekty cyfryzacyjne, w Programie FENIKS Unia Europejska przeznaczyła ponad 5 mld euro – mówił Paweł Engel. – Jeżeli chodzi o transport intermodalny, na jego rozwój trafi 230 mln euro. W podziale środków czekają nas duże zmiany, bowiem o ponad połowę spadła kwota dofinansowania transportu drogowego. Finansowo korzysta na tym kolej.
Rozwój i zmiany – o tym mówił w trakcie swojego wystąpienia Dawid Michalski, Project & Sales Manager Induction heating firmy ENRX, znanej wcześniej jako EFD Inductions (Partner Złoty).
– Odpowiednia energia może zabrać Cię wszędzie – to motto Grupy ENRX, która dąży do przyspieszenia podróży klientów, pod względem mobilności i zrównoważonego rozwoju.
Produkty firmy Armacell Poland (Partner Srebrny) dla segmentu kolejowego przedstawił Robert Sadowski, Regionalny Szef Sprzedaży. Omówił m.in. kwestię ochrony przeciwpożarowej w transporcie kolejowym i zalety barier akustycznych z rodziny ArmaComfort Rail.
– Nowoczesna izolacja akustyczna, która nie zajmuje przestrzeni i zapewnia skuteczną redukcję hałasu w pojazdach szynowych, ma na rynku coraz większe znaczenie – podkreślał. – Bariery ArmaComfortRail oferują wyjątkowe właściwości tłumienia transmisji dźwięku w szerokim zakresie częstotliwości.
Jak sprawdzają się automatyczne systemy do pomiaru geometrycznego kół? Najnowsze wnioski z wdrożeń przedstawił gościom spotkania Marcin Kowalski, Prezes Zarządu P.U.T. GRAW (Partner Srebrny Konferencji).
„Making Green Work” to wspólna misja Grupy BIO-CIRCLE (Partner Srebrny), która obecna jest w ponad 60 krajach na świecie. W trakcie jubileuszowej konferencji Tomasz Stańczak – Kierownik Projektów Rozwojowych, Sebastian Szostek – Key Account Manager omówili temat „Innowacyjne metody czyszczenia w utrzymaniu i modernizacji pojazdów szynowych”. Swoje rozwiązania przedsiębiorstwo prezentowało gościom na wystawie zewnętrznej, przed budynkiem hotelu.
Prelegenci prezentowali nie tylko produkty, ale i rozwiązania dla branży. Maksymilian Dej – Head of Technical Sales z Schunk Carbon Technology S.R.O. Sp. z o.o. zaprezentował historię i funkcje inteligentnego pantografu.
– Naszą wizją jest znacząca redukcja awarii i wzrost konkurencyjności ekonomicznej transportu kolejowego – podkreślał Maksymilian Dej. – Dane generowane przez pantograf przechowywane są lokalnie lub w chmurze, przetwarzane i udostępniane do dalszej interpretacji przez analityków i zespoły techniczne. Pozwala to szybciej wykryć ewentualną usterkę i rozwiązać problem.
O rozwiązaniach dla sektora kolejowego i innowacyjnych produktach firmy mówił także Dyrektor Techniczny Rawickiej Fabryki Wyposażenia wagonów „RAWAG” Sp. z o.o. Paweł Krysiński.
– Jedna globalna organizacja obsługująca rynki lokalne – to strategia naszej firmy – mówił Paweł Krysiński, prezentując nowoczesne zakłady i trzy strategiczne obszary działalności przedsiębiorstwa.
Pierwszego dnia XX jubileuszowej konferencji „Tabor szynowy – zakup, modernizacja, utrzymanie” prezentację wygłosili także przedstawiciele Andre Abrasive Articles Sp. z o.o. Sp. K. (Partner Srebrny) – Prezes Zarządu Robert Andre Jr oraz Waldemar Okulski, Krajowy Opiekun Klientów Finalnych.
– Projektujemy, produkujemy i dostarczamy zarówno cały asortyment wyrobów ściernych, jak i wyrobów wykonanych na specjalne zamówienie klienta, mające zastosowanie m.in. w kolejnictwie – podkreślali. – Aby odpowiadać na zapotrzebowanie klientów, stale współpracujemy z placówkami badawczymi, wdrażając nowe technologie produkcyjne.
Tomasz Urbaniak, Specjalista ds. Prezentacji Narzędzi Ściernych z Andre Abrasive Articles, w specjalnym pojeździe (DemoBus), znajdującym się na wystawie zewnętrznej, demonstrował użytkowanie narzędzi ściernych przedsiębiorstwa.
Blok pierwszy konferencji zwieńczyło wystąpienie Dariusza Chilińskiego, Menadżera Segmentu Rynku Połączeń i Elektroniki Przemysłowej z Phoenix Contact Sp. z o.o. (Partner Srebrny). Omówił on „Trwałość połączeń przewodów elektrycznych i sygnałowych na pojazdach szynowych na przykładzie 100 lat doświadczeń w branży kolejowej”.
– Pojazdy szynowe narażone są na drgania i wstrząsy – wymagają dla połączeń elektrycznych najwyższych standardów niezawodności i odporności na uszkodzenia – podkreślał Dariusz Chiliński. – Niezmienna jakość, która odpowiada najwyższym wymaganiom przemysłu kolejowego jest zagwarantowana po przez stałe kontrole w zakresie rozwoju i produkcji w trakcie całego cyklu produkcyjnego.
Pierwszy dzień konferencji zwieńczyła uroczysta Gala, w której trakcie Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei nagrodziła statuetkami i certyfikatami Solidny Partner Instytucje, Firmy i Osoby.
Kapituła Konkursowa postanowiła wyróżnić wieloletnich Patronów oraz Partnerów wydarzeń Polskiej Izby Kolei, a także podziękować za wsparcie merytoryczne i eksperckie.
– Na Solidnego Partnera zawsze można liczyć. Wspiera wiedzą, doświadczeniem, a także edukuje i pomaga tworzyć takie wydarzenia jak to. Dziś Solidny Partner to marka, z której naprawdę można być dumnym – mówiła Anna Modrzejewska, menadżer XX jubileuszowej konferencji.
Nagrody i statuetki Solidny Partner Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei odebrali:
w kategorii INSTYTUCJA
w kategorii FIRMA:
w kategorii OSOBA:
Na scenie wręczali je Sławomir Jankowski, Przewodniczący Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei oraz Adam Musiał, Dyrektor Generalny Izby.
Cykl wystąpień drugiego dnia XX jubileuszowej konferencji „Tabor Szynowy – zakup, modernizacja, utrzymanie” zainaugurował Łukasz Kosteczko, Manager Sprzedaży Przedsiębiorstwa Projektowo-Wdrożeniowego KOLTECH Sp. z o.o. (Partner Brązowy). Przedstawił on temat „Urządzenia wykorzystywane w utrzymaniu i naprawach taboru szynowego”.
O statusie i problemach w eksploatacji zestawów kołowych w kolejowym taborze pasażerskim mówili: Wiesław Szafrański, Dyrektor Zarządzający ds. Operacyjnych w POLREGIO S.A., Mirosław Pyra, Dyrektor Biura Taboru oraz Marcin Perendyk, Naczelnik Wydziału Technologii i Dokumentacji Taboru.
– Zestawy kołowe wraz z maźnicami należą do najbardziej kluczowych podzespołów pojazdu kolejowego z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego – podkreślał Szafrański. – Według statystyk UIC uszkodzenia zestawów kołowych pozostają najczęstszą i najbardziej spektakularną przyczyną wypadków kolejowych, wynikającą z niewłaściwego stanu technicznego pojazdów.
W jaki sposób nowe technologie zmniejszają energochłonność pojazdów kolejowych? Temat omówił Piotr Wroński, Wiceprezes Zarządu firmy MEDCOM (Partner Technologiczny).
– Maksymalizacja odzysku energii z hamowania to jedna z propozycji na większą oszczędność energii na torach – mówił Piotr Wroński. – Wykorzystać można tu zasobniki superkondesorowe. Co ciekawe, wykorzystując zmagazynowaną energię, lokomotywa jest w stanie opuścić stację bez uruchamiania diesla. To duży komfort dla pasażerów, ponieważ nasz pojazd nie będzie emitował spalin w otoczeniu podróżnych.
O ekologii i dbałości o środowisko w kontekście rozwoju transportu szynowego mówiła także Małgorzata Szopa, Dyrektor ds. Sprzedaży Stratiforme Polska Sp. z o.o. (Partner Brązowy). Słuchaczom przedstawiła projekt ECOTRAIN – całkowicie automatycznego pojazdu szynowego.
Do tematu odnieśli się również przedstawiciel Kolei Mazowieckich – Piotr Wakuła, Dyrektor Biura Eksploatacyjno-Technicznego. Omówił on „Kompleksowe podejście do obniżania energochłonności przedsiębiorstwa na przykładzie Kolei Mazowieckich”
– Koleje Mazowieckie, jako pierwszy w Polsce pasażerski przewoźnik kolejowy, doposażyły wszystkie swoje pojazdy trakcyjne w liczniki zużycia energii. Odbyło się to w 2009 r. Natomiast od 2010 r. Spółka rozlicza się z PKP Energetyka na podstawie ich wskazań – mówił Piotr Wakuła. – Montaż liczników energii przyczynił się do zmniejszenia nakładów rocznych na zużycie energii nawet o 20 proc.
Energooszczędność była także tematem prezentacji Wojciecha Kołomyjskiego, Kierownika Produktu ABB Sp. z o.o. (Partner Brązowy). Przedstawił temat „Energooszczędne układy napędowe dla ekologicznego transportu szynowego”.
Marceli Lalik, Specjalista Inżynieryjno-Techniczny z Zakładu Pojazdów Szynowych Instytutu Kolejnictwa przedstawił „Wymagania opisu przedmiotu zamówienia w ramach zakupu utrzymania odnowy i modernizacji pojazdów pasażerskich”.
Marcin Szuper, Regionalny Przedstawiciel Techniczno-Handlowy z FINDER Polska Sp. z o.o. (Partner Brązowy) zreferował temat „Automatyka przekaźnikowa w kolejnictwie”.
Gościem XX jubileuszowej konferencji „Tabor szynowy – zakup, modernizacja, utrzymanie” był także Kamil Grotnik, Kierownik Sekcji Operacyjnej – Sekcji Programów i Konkursów Krajowych NCBiR. Zaprezentował instrument „FENG-Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki”.
– Nabór Ścieżka SMART skierowany jest do dużych przedsiębiorstw, planujących realizację kompleksowych projektów z zakresu: prac B+R, wdrożeń innowacji, rozwoju infrastruktury B+R, internacjonalizacji, rozwoju kompetencji pracowników i osób zarządzających przedsiębiorstwem, cyfryzacji i zazieleniania działalności przedsiębiorstw. Realizacja modułu B+R jest obligatoryjna. Pozostałe moduły przedsiębiorstwo może realizować w zależności od potrzeb i specyfiki projektu. Wdrożenie wyników modułu B+R może być sfinansowane w ramach modułu wdrożenia innowacji albo z własnych środków – informuje Kamil Grotnik.
Budżet instrumentu NCBiR dla dużych przedsiębiorstw wynosi 1.961,1 mln euro.
Dr inż. Bogdan Miśta, Product Manager z Fuchs Oil Corporation (PL) Sp. z o.o. (Partner Brązowy) zaprezentował „Specjalistyczne środki smarne firmy FUCHS dla branży kolejowej”. Główny Programista firmy Infracert TSI (Partner Brązowy) Michał Jankowski oraz Ekspert ds. Rozszerzonej Rzeczywistości Mateusz Ćwiek przedstawili „System wsparcia maszynisty z wykorzystaniem sztucznej inteligencji”.
– Według raportu UTK zaobserwowany został wzrost ilości zdarzeń kolejowych o 27 proc. (porównanie roku 2021 do 2020) – mówili przedstawiciele Infracert TSI. – Niepokojąca jest liczba zdarzeń SPAD, w tym bezpośredni udział zdarzeń spowodowanych pominięciem znaku „Stój”. Raport ten wskazuje na potrzebę wdrożenia rozwiązań zapobiegawczych w tym technologicznych, które istotnie przyczyniłyby się do poprawy znajomości szlaków kolejowych.
Blok II zakończyły prezentacje Rafała Krzysiaka, Head of Business Development ITS z GMV Innovating Solutions Sp. z o.o „GMV systemy telematyczne w nowym i modernizowanym taborze kolejowym” oraz Krzysztofa Kozaka, Sales Project Managera Sames Sp z o.o. – „Sames – aplikacje lakiernicze w kolejnictwie, ręczne i automatyczne”.
Konferencja taborowa to okazja do prezentacji wieloletniego doświadczenia w branży i jakości produktów własnych. Temat „Nowe płytki LNUX do toczenia zestawów kołowych z konstrukcją o pełnym promieniu naroża” omówił Marek Fiołka, właściciel CNCArt Marek Fiołka. O wibroizolacjach w pojazdach szynowych mówił zaś Mariusz Czynciel, Area Sales Manager w Europie Wschodniej z GETZNER WERKSTOFFE GMBH.
Modernizacja lokomotywy manewrowej TEM2 była tematem prezentacji Agnieszki Juzuń, Project Managera DB Cargo Polska S.A.
– Z jakimi głównymi problemami mierzy się obecnie flota lokomotyw manewrowych? Średni wiek manewrowych pojazdów spalinowych w DB Cargo Polska to 40 lat. Z biegiem lat sukcesywnie spada dostępność i jakość części zamiennych. Stanowi to duże ryzyko ograniczenia dostępności floty w perspektywie długookresowej – mówiła Agnieszka Juzuń, omawiając cele modernizacji lokomotywy TEM2, założenia projektowe i ramy czasowe.
O taborze, kursującym na co dzień po torach województwa śląskiego mówił Andrzej Wasilewski, Wiceprezes Zarządu ds. Technicznych Kolei Śląskich Sp. z o.o. Podjął się tematu „Narzędzia leanowe wspomagające proces zarządzania taborem w Kolejach Śląskich”
– Czym system lean jest? To system zarządzania, który koncentruje się na ograniczeniu marnotrastwa oraz eliminowaniu zbędnych procedur i operacji realizowanych w danym procesie, przy jednoczesnym zapewnieniu najwyższej jakości – opisuje Wasilewski.
Rozwój procesów utrzymaniowych z wykorzystaniem nowoczesnych stanowisk obsługi taboru zaprezentował Rafał Jeleń, Dyrektor Pionu Techniczno-Eksploatacyjnego Kolei Wielkopolskich.
– W utrzymaniu obecnie jest 49 ezt, a także 26 spalinowych zespołów trakcyjnych – wylicza Rafał Jeleń. – W planach rozwoju procesów utrzymaniowych jest m.in. rozbudowa zaplecza technicznego w Zbąszynku czy elektryfikacja bocznicy kolejowej w Poznaniu.
Mówiąc o taborze kolejowym, nie można pominąć kwestii bezpieczeństwa. O „Tensometrycznym pomiarze wielkości mechanicznych jako źródła sygnału w układach monitoringu, bezpieczeństwa i sterowania układami nadzoru ruchu” mówił Maciej Zajączkowski, właściciel Biura Inżynierskiego Maciej Zajączkowski.
Bezpieczeństwo na kolei było także tematem przewodnim wystąpienia prof. Jarosława Koniecznego z Politechniki Śląskiej. Przedstawił on temat „Analizy statystycznych danych geoinformacyjnych w celu zwiększenia bezpieczeństwa na kolei” w kontekście zderzeń pociągów z dziką zwierzyną.
Bezpieczny transport to taki, który wyposażony jest w sprawdzone rozwiązania i systemy. O tych mówili:
Temat innowacyjnych rozwiązań technicznych dedykowanych nowoczesnemu taborowi szynowemu omówili także eksperci Panelu Dyskusyjnego:
XX jubileuszowej konferencji „Tabor szynowy – zakup, modernizacja, utrzymanie” towarzyszyła wystawa produktów i usług branży kolejowej – MODER-SERWIS.
PATRONAT KONFERENCJI
PARTNER TECHNOLOGICZNY
PARTNER ZŁOTY
PARTNER SREBRNY
PARTNER BRĄZOWY
WYSTAWCY
ZACHĘCAMY DO WZIĘCIA UDZIAŁU W ANKIECIE: