Nakłady na inwestycje, szybkie i komfortowe podróżowanie, rozbudowa parku taborowego. PKP Intercity SA przedstawiło strategię rozwoju do 2030 roku.
Koniec stycznia w Zakopanem kojarzy się przede wszystkim ze śniegiem i nartami. Na pewno nie z rozmowami o przyszłości kolei. I Konferencja „Nowa strategia inwestycyjna PKP INTERCITY SA” była zaprzeczeniem tego typu wyobrażenia. Do najbardziej znanego polskiego ośrodka sportów zimowych zjechało blisko 160 osób, które przez trzy dni konferencji dyskutowały o innowacyjnych zagadnieniach, które mogą wesprzeć ambitne plany naszego narodowego przewoźnika.
Sama konferencja została otwarta przez Adama Musiała – Dyrektora Generalnego oraz Dorotę Markiewicz – Dyrektor (Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei). Natomiast krótkiego wprowadzenia do problematyki (m. in. stan realizacji obecnej strategii taborowej PKP Intercity, wpływu pandemii na przewozy w Polsce czy narzędzia do zarządzania przedsiębiorstwem) dokonał Adam Laskowski – Członek Zarządu, PKP INTERCITY SA.
Partnerem technologicznym wydarzenia była firma ADVANTECH POLSKA SP. Z O.O., czyli producent rozwiązań i urządzeń automatyki przemysłowej czy systemów embedded wspierający infrastrukturę Smart City. Spółkę na konferencji reprezentowała Alicja Strzemieczna (Sales Director), która przedstawiła zagadnienia digitalizacji taboru przyszłości z wykorzystaniem eko-systemu partnerów technologicznych. W jej ramach pokazała jakie korzyści może zyskać polska kolej korzystając z rozwiązań Advantech. Strzemieczna zaznaczyła, że modułowa platforma Passengera Connectivity & Infotainment zapewnia kilka narzędzi zwiększających komfort podróży, tworzy nowe e-możliwości i generuje większe przychody w tym między innymi:
Jak zaznaczyła w ramach platformy Advantech cyfryzuje mobilność dzięki technologii zaprojektowanej w celu zwiększenia wyników biznesowych firm transportowych i poprawy cyfrowych doświadczeń ich pasażerów.
Drzwi, okna i wyposażenie wagonów – ich specyfikacje oraz dodatkowe informacje były motywem przewodnim prezentacji Dariusza Marchewki – Członka Zarządu Rawickiej Fabryki Wyposażenia Wagonów „RAWAG” Sp. z o.o. (Złoty Partner). Istniejąca już ponad 50 lat Spółka wyróżnia się wysokimi kompetencjami w zakresie autorskich rozwiązań konstrukcyjno-technologicznych dla lokomotyw, wagonów pasażerskich, tramwajów czy autobusów miejskich.
Dariusz Marchewka przedstawił specyfikacje materiałowe, możliwości zastosowania czy kwestie kontroli i testów między innymi dla drzwi wejściowych jednoskrzydłowych i dwuskrzydłowych, drzwi kabiny maszynisty oraz systemu drzwi kabiny maszynisty – rels.
Kolej Dużych Inwestycji, w tym strategię rozwoju PKP Intercity SA zaprezentował Tomasz Gontarz – Członek Zarządu. Z przekazanych informacji wynika, że Spółka zwiększy do 27 mld zł środki na inwestycje z czego 24,5 mld przeznaczy na nowoczesny tabor, a 2,6 mld zł na przyjazne środowisku stacje postojowe. Według słów Tomasza Gontarza stabilne finansowanie inwestycji zagwarantuje umowa PSC na lata 2021-2030. PKP Intercity planuje także inwestycje w obszarze podniesienia standardów podróżowania oraz dopasowania oferty. W tym wypadku do 2030 roku Spółka zamierza między innymi zaoferować pasażerom podróże w trzech kategoriach – wysokiej, średniej i ekonomicznej, jak również uprościć ofertę biletową.
W prezentacji Złotego Partnera Konferencji, odchodzącej 15 – lat istnienia LedaTel Sp. z o.o. i Wspólnicy Spółka Komandytowa, Arkadiusz Stecko – Dyrektor Projektu, Dział R&D przedstawił efektywne i skuteczne wdrożenia systemów teleinformatycznych dla obszaru rynku kolejowego w tym E-Papier i jego pierwsze wdrożenie na świecie dla pojazdu szynowego. Z prezentacji wynika, że Spółka wdrożyła SID w 245 pojazdach, a w kolejnych 202 realizacja trwa. Ponadto wdrożono 667 hotspotów WIFI, 316 systemów diagnostyki TMCS oraz 324 systemy sieci ethernet.
Adam Laskowski (Członek Zarządu) PKP INTERCITY SA w prezentacji „Nowy wysoki standard podróżowania. Inwestycje PKP Intercity w nowoczesne pojazdy oraz stacje postojowe” poruszył kwestie planowanych inwestycji i rozwiązań. Zaprezentowane liczby pokazały jak ambitnie i wszechstronnie PKP Intercity kieruje się na zmiany w parku taborowym, komfort w podróżowaniu czy rozwój stacji postojowych. Z pokazanych danych wynika, że:
W przypadku komfortu podróży standardem mają być przejazdy z prędkością 160-250 km/h.
Brązowym partnerem konferencji była firma MÄDER POLAND. Z jej ramienia Rafał Krzyżanowski – Technical and sales reprezentative oraz Torsen Beckert – International Sales Manager Railway, pokazali rozwiązania dotykające kwestii innowacyjnych rozwiązań w obszarze powłok i kompozytów.
Mówcy zaznaczyli, że Mäder jest jedynym dostawcą, który jest w stanie zapewnić kompletny system kompozytów, żelkotów, farb, który gwarantuje doskonałą odporność na ogień i dym.
Kolejnym Złotym Partnerem konferencji była firma ARMACELL POLAND Sp. Z o.o. Maria Witkowska – Technical Manager Europe East, omówiła produkty Armacell do pojazdów szynowych (ArmaFlex Rail, ArmaGel Rail, ArmaComfort Rail, ArmaPET), jak również przekazała wstępne informacje o ArmaComp Smart oraz o zastosowaniach produktów w pojazdach szynowych.
Dodała również, że:
– W Armacell dokładamy wszelkich starań, aby zapewnić najlepszą jakość obsługi klienta. Rozumiemy wyzwania dzisiejszej branży kolejowej i jesteśmy tutaj, aby pomóc Ci z powodzeniem ukończyć projekty. Od planowania do przekazania – nasza usługa 360 stopni wspiera Cię przez cały czas. Dzieląc się know-how opartym na naszym bogatym doświadczeniu, staramy się pomóc Ci rozwiązać wyzwania projektowe. W Armacell robimy wszystko, co w naszej mocy, aby Twoje projekty były realizowane zgodnie z planem.
Piotr Nagraba (Dyrektor Biura Infrastruktury i Energetyki), Arkadiusz Kasiński (Kierownik Zespołu Energetyki, Biuro Infrastruktury i Energetyki) oraz Sylwia Wawrzyniak (Zastępca Dyrektora Infrastruktury i Energetyki) z PKP Intercity SA we wspólnej prezentacji pokazali cele strategii Spółki w planowanych inwestycjach w infrastrukturę torową i energetyczną oraz zaplecza techniczne.
W przypadku bocznic i stacji postojowych celem strategii jest określenie standardowych rozwiązań w celu zapewnienia niezbędnej infrastruktury w tym:
W kontekście infrastruktury energetycznej cele nadrzędne to poprawa efektywności energetycznej Spółki, standaryzacja i automatyzacja procesów, zwiększenie jakości pozyskiwanych danych oraz w wdrażanie nowoczesnych rozwiązań technicznych.
Ostatnią prezentacją konferencji było wystąpienie Jana Siudeckiego – Dyrektora Departamentu Techniki i Wyrobów Urzędu Transportu Kolejowego, który omówił zagadnienie IV Pakietu Kolejowego.