Nadchodzące wydarzenia

<We_can_help/>

What are you looking for?

Relacja z I Konferencji – NOWA STRATEGIA INWESTYCYJNA PKP INTERCITY SA 2021-2030 TABOR I INFRASTRUKTURA

Inwestycje w nowoczesne pojazdy i infrastrukturę  –  I Konferencja – NOWA STRATEGIA INWESTYCYJNA PKP INTERCITY SA 2021-2030 TABOR I INFRASTRUKTURA

Nakłady na inwestycje, szybkie i komfortowe podróżowanie, rozbudowa parku taborowego. PKP Intercity SA przedstawiło strategię rozwoju do 2030 roku.

Koniec stycznia w Zakopanem kojarzy się przede wszystkim ze śniegiem i nartami. Na pewno nie z rozmowami o przyszłości kolei. I Konferencja „Nowa strategia inwestycyjna PKP INTERCITY SA” była zaprzeczeniem tego typu wyobrażenia. Do najbardziej znanego polskiego ośrodka sportów zimowych zjechało blisko 160 osób, które przez trzy dni konferencji dyskutowały o innowacyjnych zagadnieniach, które mogą wesprzeć ambitne plany naszego narodowego przewoźnika.

Sama konferencja została otwarta przez Adama Musiała – Dyrektora Generalnego oraz Dorotę Markiewicz – Dyrektor (Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei). Natomiast krótkiego wprowadzenia do problematyki (m. in. stan realizacji obecnej strategii taborowej PKP Intercity, wpływu pandemii na przewozy w Polsce czy narzędzia do zarządzania przedsiębiorstwem) dokonał Adam Laskowski – Członek Zarządu, PKP INTERCITY SA.

Partnerem technologicznym wydarzenia była firma ADVANTECH POLSKA SP. Z O.O., czyli producent rozwiązań i urządzeń automatyki przemysłowej czy systemów embedded wspierający infrastrukturę Smart City. Spółkę na konferencji reprezentowała Alicja Strzemieczna (Sales Director), która przedstawiła zagadnienia digitalizacji taboru przyszłości z wykorzystaniem eko-systemu partnerów technologicznych. W jej ramach pokazała jakie korzyści może zyskać polska kolej korzystając z rozwiązań Advantech. Strzemieczna zaznaczyła, że modułowa platforma Passengera Connectivity & Infotainment zapewnia kilka narzędzi zwiększających komfort podróży, tworzy nowe e-możliwości i generuje większe przychody w tym między innymi:

  • lepsze wrażenia użytkownika podczas podróży;
  • oszczędność na kosztach mobilnej transmisji danych za dostęp do Internetu dzięki skutecznym narzędziom do zarządzania przepustowością i dostępnym treściom przechowywanym na pokładzie;
  • zaangażowanie użytkowników w treści wysokiej jakości na pokładzie;
  • nowe strumienie przychodów – pozycje reklam w wielu miejscach na platformie;
  • oszczędności na materiałach drukowanych. 

Jak zaznaczyła w ramach platformy Advantech cyfryzuje mobilność dzięki technologii zaprojektowanej w celu zwiększenia wyników biznesowych firm transportowych i poprawy cyfrowych doświadczeń ich pasażerów.

Drzwi, okna i wyposażenie wagonów – ich specyfikacje oraz dodatkowe informacje były motywem przewodnim prezentacji Dariusza Marchewki – Członka Zarządu Rawickiej Fabryki Wyposażenia Wagonów „RAWAG” Sp. z o.o. (Złoty Partner). Istniejąca już ponad 50 lat Spółka wyróżnia się wysokimi kompetencjami w zakresie autorskich rozwiązań konstrukcyjno-technologicznych dla lokomotyw,  wagonów pasażerskich, tramwajów czy autobusów miejskich.

Dariusz Marchewka przedstawił specyfikacje materiałowe, możliwości zastosowania czy kwestie kontroli i testów między innymi dla drzwi wejściowych jednoskrzydłowych i dwuskrzydłowych, drzwi kabiny maszynisty oraz systemu drzwi kabiny maszynisty – rels.

Kolej Dużych Inwestycji, w tym strategię rozwoju PKP Intercity SA zaprezentował Tomasz Gontarz – Członek Zarządu. Z przekazanych informacji wynika, że Spółka zwiększy do 27 mld zł środki na inwestycje z czego 24,5 mld przeznaczy na nowoczesny tabor, a 2,6 mld zł na przyjazne środowisku stacje postojowe. Według słów Tomasza Gontarza stabilne finansowanie inwestycji zagwarantuje umowa PSC na lata 2021-2030. PKP Intercity planuje także inwestycje w obszarze podniesienia standardów podróżowania oraz dopasowania oferty. W tym wypadku do 2030 roku Spółka zamierza między innymi zaoferować pasażerom podróże w trzech kategoriach – wysokiej, średniej i ekonomicznej, jak również uprościć ofertę biletową.

W prezentacji Złotego Partnera Konferencji, odchodzącej 15 – lat istnienia LedaTel Sp. z o.o. i Wspólnicy Spółka Komandytowa, Arkadiusz Stecko – Dyrektor Projektu, Dział R&D przedstawił efektywne i skuteczne wdrożenia systemów teleinformatycznych dla obszaru rynku kolejowego w tym E-Papier i jego pierwsze wdrożenie na świecie dla pojazdu szynowego. Z prezentacji wynika, że Spółka wdrożyła SID w 245 pojazdach, a w kolejnych 202 realizacja trwa. Ponadto wdrożono 667 hotspotów WIFI, 316 systemów diagnostyki TMCS oraz 324 systemy sieci ethernet.

Adam Laskowski (Członek Zarządu) PKP INTERCITY SA w prezentacji „Nowy wysoki standard podróżowania. Inwestycje PKP Intercity w nowoczesne pojazdy oraz stacje postojowe” poruszył kwestie planowanych inwestycji i rozwiązań. Zaprezentowane liczby pokazały jak ambitnie i wszechstronnie PKP Intercity kieruje się na zmiany w parku taborowym, komfort w podróżowaniu czy rozwój stacji postojowych. Z pokazanych danych wynika, że:

  • o 11% wzrośnie liczba różnego rodzaju lokomotyw;
  • o 18% ilość wagonów;
  • o  47% liczba EZT.

W przypadku komfortu podróży standardem mają być przejazdy z prędkością 160-250 km/h.

Brązowym partnerem konferencji była firma MÄDER POLAND. Z jej ramienia Rafał Krzyżanowski – Technical and sales reprezentative oraz Torsen Beckert – International Sales Manager Railway, pokazali rozwiązania dotykające kwestii innowacyjnych rozwiązań w obszarze powłok i kompozytów.

Mówcy zaznaczyli, że Mäder jest jedynym dostawcą, który jest w stanie zapewnić kompletny system kompozytów, żelkotów, farb, który gwarantuje doskonałą odporność na ogień i dym.

Kolejnym Złotym Partnerem konferencji była firma ARMACELL POLAND Sp. Z o.o. Maria Witkowska – Technical Manager Europe East, omówiła produkty Armacell do pojazdów szynowych (ArmaFlex Rail, ArmaGel Rail, ArmaComfort Rail, ArmaPET), jak również przekazała wstępne informacje o ArmaComp Smart oraz o zastosowaniach produktów w pojazdach szynowych.

Dodała również, że:

– W Armacell dokładamy wszelkich starań, aby zapewnić najlepszą jakość obsługi klienta. Rozumiemy wyzwania dzisiejszej branży kolejowej i jesteśmy tutaj, aby pomóc Ci z powodzeniem ukończyć projekty. Od planowania do przekazania – nasza usługa 360 stopni wspiera Cię przez cały czas. Dzieląc się know-how opartym na naszym bogatym doświadczeniu, staramy się pomóc Ci rozwiązać wyzwania projektowe. W Armacell robimy wszystko, co w naszej mocy, aby Twoje projekty były realizowane zgodnie z planem.

Piotr Nagraba (Dyrektor Biura Infrastruktury i Energetyki), Arkadiusz Kasiński (Kierownik Zespołu Energetyki, Biuro Infrastruktury i Energetyki) oraz Sylwia Wawrzyniak (Zastępca Dyrektora Infrastruktury i Energetyki) z PKP Intercity SA we wspólnej prezentacji pokazali cele strategii Spółki w planowanych inwestycjach w infrastrukturę torową i energetyczną oraz zaplecza techniczne. 

W przypadku bocznic i stacji postojowych celem strategii jest określenie standardowych rozwiązań w celu zapewnienia niezbędnej infrastruktury w tym:

  • wzrost punktualności wyprawiania pociągów,
  • zapewnienie podróżnym komfortowego i bezpiecznego przejazdu,
  • standaryzacja obsługi taboru na stacjach postojowych,
  • poprawa standardu zapleczy technicznych,
  • optymalizacja czasu obsługi taboru,
  • poprawa warunków pracy zespołów technicznych,
  • zapewnienie bezpieczeństwa mienia,
  • spełnienie wymagań wynikających z obowiązujących przepisów dotyczących eksploatacji bocznic kolejowych oraz ochrony środowiska,
  • optymalizacja kosztów w obszarze infrastruktury (utrzymanie, media, etc.).

W kontekście infrastruktury energetycznej cele nadrzędne to poprawa efektywności energetycznej Spółki, standaryzacja i automatyzacja procesów, zwiększenie jakości pozyskiwanych danych oraz w wdrażanie nowoczesnych rozwiązań technicznych.

Ostatnią prezentacją konferencji było wystąpienie Jana Siudeckiego – Dyrektora Departamentu Techniki i Wyrobów Urzędu Transportu Kolejowego, który omówił zagadnienie IV Pakietu Kolejowego.

REKLAMA
ROZWIŃ