IV konferencja „Tramwaje – nowoczesne technologie” za nami!
– Miejski transport zmienia się bardzo dynamicznie, jest na ścieżce rozwoju, wspieranego przez fundusze unijne, innowacyjne technologie oraz rosnące zapotrzebowanie na ekologiczny i wydajny tabor – mówił Adam Musiał, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Kolei w trakcie oficjalnej inauguracji IV konferencji „Tramwaje – nowoczesne technologie”. Wydarzenie odbyło się w dniach 23-24 października w Bydgoszczy.
Nad Brdą spotkali się najlepsi fachowcy, reprezentujący sektor szynowego transportu miejskiego. O potrzebach branży tramwajowej debatowali przedstawiciele operatorów tramwajowych, przedsiębiorcy przedstawiciele świata nauki. Gości powitał wiceprezydent Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz.
– Wierzę, że to wydarzenie zaowocuje wieloma merytorycznymi wnioskami i koncepcjami, które później wdrożone zostaną do nowoczesnych tramwajów. Tego Państwu i sobie życzę – mówił podczas wystąpienia inauguracyjnego Kozłowicz.
Udział w IV konferencji „Tramwaje – nowoczesne technologie” wzięło ponad 200 ekspertów, związanych z transportem miejskim. Organizatorem spotkania była Polska Izba Kolei, przy współpracy z Partnerem Technologicznym – firmą HARTING Polska.
– Inicjatywa, którą zapoczątkowaliśmy cztery lata temu, rozwinęła się do takiego poziomu, którego pozazdrościć mogą nam inni. W jednym miejscu skupiliśmy przedstawicieli i producentów taboru szynowego, użytkowników pojazdów oraz firmy, które dostarczają tramwajom komponenty – wyliczał Mariusz Matejczyk, Dyrektor Zarządzający HARTING Polska. – Naszą intencją jest dalsza współpraca z Polską Izbą Kolei i zbudowanie wydarzenia, mającego realny wpływ na rozwój sektora tramwajowego.
Punktem kulminacyjnym oficjalnego otwarcia konferencji było sygnowanie Listu Intencyjnego dot. utworzenia Komisji Technicznej ds. Tramwajów, działającej przy Polskiej Izbie Kolei. Dokument podpisali przedstawiciele pięciu firm założycielskich: PESA Bydgoszcz S.A., HARTING Polska Sp. z o.o., EnerVision J.Gruszecka Sp. J., JURPOL Sp. z o.o. oraz Schunk Carbon Technology S.R.O. Sp. z o.o.
Tramwaje – inwestycje, technologie i finansowanie
O rozwoju rynku tramwajowego nie można mówić bez obecności największego polskiego producenta pojazdów szynowych – PESA Bydgoszcz, będącego Złotym Partnerem IV konferencji „Tramwaje – nowoczesne technologie”. Marcin Grzyb, Dyrektor Sprzedaży oraz Mariusz Lenc, Dyrektor Działu Technologicznego, zaprezentowali nowoczesne platformy tramwajowe, a także omówili rozwój zakładów produkcyjnych spółki PESA Bydgoszcz S.A.
– Stale udoskonalamy nasze produkty – zaznaczał Marcin Grzyb. – Opracowaliśmy pojazdy z całkowicie niską podłogą, miejscami specjalnymi m.in. dla osób z psem przewodnikiem czy z dodatkowym oświetleniem dla osób niedowidzących. Wprowadzamy do tramwajów nowoczesny system antykolizyjny, w który wyposażone są już m.in. wagony dostarczone do stolicy Estonii. W obszarze naszych zainteresowań są także prace zmierzające do obniżenia masy konstrukcji pojazdu, unifikacja rozwiązań czy rozwój własnego systemu monitoringu.
Goście konferencji mogli także wysłuchać o planach inwestycyjnych PESA Bydgoszcz. Spółka rozwija swój zakład, budując m.in. nowe hale produkcyjne.
Inwestycji w rozwój szynowego transportu miejskiego nie byłoby, gdyby nie wsparcie finansowe pochodzące ze środków unijnych. O ich dysponowaniu mówiła podczas swojej prezentacji Joanna Świderska, Dyrektor Departamentu Projektów Miejskich Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Omówiła m.in. efekty 20 lat Polski w UE i stojące przed nami wyzwania.
O roli tramwajów w zielonej mobilności mówił zaś Paweł Rzeszódko, Dyrektor Pionu Przewozowego w spółce Tramwaje Warszawskie.
– Zielona mobilność staje się kluczowym elementem nowoczesnych miast, szczególnie w kontekście rosnącej urbanizacji i globalnych wyzwań związanych ze zmianami klimatycznymi – podkreślał.
Rzeszódko omówił cele i elementy „zielonej mobilności”, a także sposoby na większą energooszczędność systemu tramwajowego. Wśród przykładów podał m.in.: dostosowanie rozkładów jazdy do potoków pasażerskich, „zieloną falę” czy odzysk energii kinetycznej.
Elementy prośrodowiskowe wpisane zostały także w jedną z największych inwestycji infrastrukturalnych Tramwajów Warszawskich – budowę Zajezdni Tramwajowej Annopol, o której mówił Łukasz Bober, Zastępca Dyrektora Biura Realizacji Przewozów.
Tematy inwestycyjne poruszył też Zbigniew Wyszogrodzki, Prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Toruniu. Podczas swojego wystąpienia nawiązał do rozbudowy sieci tramwajowej na zachód miasta i budowę nowej zajezdni tramwajowej. Wspomniał także o planach miasta dot. odbudowy połączenia tramwajowego z lewobrzeżną częścią miasta.
W rozwój transportu miejskiego w polskich miastach zaangażowani są naukowcy z Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego. Tematem wystąpienia Piotra Tarnawskiego, Dyrektora Centrum Nowoczesnej Mobilności, była mobilność autonomiczna – projekt SMART-TRAM.
– Nad opracowaniem autonomicznego systemu sterowania tramwajem pracujemy wspólnie z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Poznaniu – mówił. – Pierwsze symulacje przeprowadzone zostaną na terenie bezpiecznym i zamkniętym. Kluczowe dla projektu będzie opracowanie i wprowadzenie narzędzi służących do wykrywania zagrożeń, jakie napotyka pojazd podczas przejazdów. W tym celu wykorzystane zostaną rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję.
Eksperci zaproszeni do udziału w IV konferencji „Tramwaje – nowoczesne technologie” prezentowali także swoje opinie dot. autonomicznej diagnostyki infrastruktury torowej, systemów antykolizyjnych czy kształtowaniu tras tramwajowych w miastach. Nie zabrakło elementów tramwajowej historii i ukazania zmian, jakie zaszły w ostatnich dziesięcioleciach w transporcie miejskim.
Część merytoryczną konferencji zamknął swoim wystąpieniem Piotr Bojar, Prezes Zarządu MZK Bydgoszcz, identyfikując zagrożenia w transporcie tramwajowym i to, jak wpływają na bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego.
Drugi blok konferencji poświęcony był aktywności CSR-owej firmy HARTING Polska. Na specjalne zaproszenie w wydarzeniu uczestniczył Sebastian Bednarz – Prezes Zarządu WKS Śląsk Futsal Wrocław wraz ze swoim podopiecznym – Łukaszem Mazurowskim.
– To była prawdziwa przyjemność opowiedzieć o naszej misji „𝗡𝗲𝘃𝗲𝗿 𝗚𝗶𝘃𝗲 𝗨𝗽” – słowach, które dla nas oznaczają więcej niż hasło. To wezwanie do działania, przekraczania granic i dążenia do wyższych celów każdego dnia – podsumował mowę motywacyjną Bednarz.
Wizyty studyjne
Konferencji towarzyszyły cztery wizyty studyjne. Firma HARTING Polska zaprosiła gości wydarzenia do swojego zakładu HARTING Customised Solutions w Osielsku k. Bydgoszczy.
Uczestnicy wysłuchali prezentacji o rozwoju firmy i jej planach na przyszłość. Następnie goście zwiedzili siedzibę podbydgoskiego oddziału, w tym niedawno wybudowanej części fabryki.
Firma HARTING Polska przedstawiła m.in. obszar cięcia, przygotowania, linie one pc flow dla produkcji wielkoseryjnej, stanowiska montażu ręcznego oraz obszaru do produkcji central elektrycznych/sterowniczych.
Drugiego dnia konferencji Polska Izba Kolei zorganizowała wizyty studyjne w PESA Bydgoszcz, na terenie budowanej zajezdni MZK Bydgoszcz przy ul. Toruńskiej oraz w siedzibie firmy PIXEL.
W fabryce pojazdów szynowych PESA Bydgoszcz przedstawiciele ośrodków tramwajowych i przedsiębiorcy mogli z bliska przyjrzeć się procesowi produkcji tramwajów, zwiedzić lakiernię, halę spawania, a także omówić możliwości współpracy przy rozwijaniu nowych technologii na rynku pojazdów szynowych.
Uczestnicy drugiej wizyty studyjnej wyruszyli tramwajem do zajezdni MZK Bydgoszcz przy ul. Toruńskiej, gdzie trwa budowa nowego obiektu. Dzięki zaangażowaniu prezesa Piotra Bojara oraz Pawła Skórcza, Kierownika Zakładu Tramwajowego i Rafała Boguckiego, Kierownika działu Napraw i Remontów Tramwajów, goście konferencji przejechali tramwajem po terenie zajezdni. Dowiedzieli się o aktualnie prowadzonych pracach, dalszych planach zakupowych oraz możliwościach kooperacji z miejskim przewoźnikiem.
Ostatnie spotkanie odbyło się w siedzibie firmy PIXEL. Kulisy pracy przedsiębiorstwa zdradził Prezes Sławomir Jankowski. Gospodarz zaprezentował nowoczesne systemy dynamicznej informacji pasażerskiej oraz technologie stosowane w zarządzaniu transportem miejskim. Odwiedzający byli pod ogromnym wrażeniem estetyki i zaawansowania prezentowanych systemów, które nie tylko ułatwiają codzienną obsługę pasażerów, ale również znacząco wpływają na komfort i efektywność komunikacji miejskiej.
IV konferencji „Tramwaje – nowoczesne technologie” towarzyszyła wystawa firm z branży.
ZACHĘCAMY DO WZIĘCIA UDZIAŁU W ANKIECIE: