Relacja z XIII Konferencji – „ROZWÓJ POLSKIEJ INFRASTRUKTURY KOLEJOWEJ”
Rewolucja na polskiej kolei
Kolej, transport szynowy, a więc publiczny, jest ważnym narzędziem likwidacji wykluczenia społecznego w Polsce – mówił Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Sekretarz Stanu z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej zainaugurował XIII konferencję „Rozwój Polskiej Infrastruktury Kolejowej”, która odbyła się w dniach 27-28 października w Warszawie.
Inwestycje w polską kolej widać gołym okiem. O tym świadczą chociażby środki przeznaczone na realizację programów rządowych: Krajowy Program Kolejowy (67 mld. zł), Wieloletni Program Utrzymaniowy (23 mld. zł), Program Inwestycji Dworcowych (1,5 mld. zł) oraz program rozwoju sieci otwartych terminali przeładunkowych i dostępu do portów morskich (1,5 mld. zł).
Mówiąc o rozwoju polskiej kolei nie można pominąć tematu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, modernizacji Warszawskiej Linii Średnicowej czy rozwoju transportu intermodalnego, o czym mowa była w trakcie spotkania.
Oficjalnego rozpoczęcia konferencji dokonał Marcin Horała, Sekretarz Stanu z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Do uczestników wydarzenia zwrócił się w liście Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Jego słowa przytoczył Tomasz Rurka, Zastępca Dyrektora Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury.
Następnie głos ponownie zabrał minister Marcin Horała, który nawiązał do rozwoju infrastruktury kolejowej w kontekście budowy CPK.
Wiedza, innowacyjność i connectivity – z tego musimy korzystać, tworząc polską kolej – mówił. – W obecnych czasach cały ekosystem powinien ekspandować, powinien się rozwijać w tempie kilkunastu procent w roku. I to się zaczęło dziać. Zmiana jakościowa to program Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zgodnie z nim, chcemy wybudować ponad dwa tysiące nowych linii kolejowych, a także wprowadzić do Polski linie dużych prędkości. Nasze plany to nie tylko budowa nowych „szprych”, ale także modernizacja istniejących. Najważniejszą inwestycją w ramach CPK jest tunel kolejowy pod Łodzią. Kolejną kwestią będzie pozyskanie nowego taboru. W tym wszystkim zależy nam, by zadania te zrealizowały firmy polskie. Transport szynowy jest istotnym narzędziem likwidacji wykluczeni społecznych – podkreślał Marcin Horała.
O rozwoju polskiej kolei w kontekście teleinformatyki mówił Jacek Oko, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Rewolucja cyfrowa, która się odbywa, może doskonale współgrać z inwestycjami kolejowymi – zaznacza Jacek Oko. – Już dziś aż 75 proc. Polaków korzysta z internetu przy pomocy smartfona. Ciekawe, że aż 43 proc. z nich chciałoby mieć większy przesył w środkach transportu publicznego. To dla nas ważna informacja, która pozwoli w niedalekiej przyszłości zrewolucjonizować polską kolej.
O rewolucji na torach mówił także Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego. W swoim wystąpieniu omówił wpływ systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym na poprawę BRD oraz możliwość objęcia kontrolą przejazdów kolejowo-drogowych.
Kwestię inwestycji w poprawę bezpieczeństwa w ruchu kolejowym poruszył Arnold Bresch, Członek Zarządu, dyrektor ds. realizacji inwestycji w PKP Polskich Liniach Kolejowych. W swoim wystąpieniu przedstawił m.in. najważniejsze realizowane przez Spółkę projekty i ich wpływ na rozwój transportu szynowego w Polsce.
Temat inwestycji realizowanych w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego powrócił także w wystąpieniach Radosława Kantaka, Członka Zarządu spółki CPK oraz Aleksandra Wołowca, Zastępcy Dyrektora ds. Interesariuszy Kolejowych.
Joanna Lech, Dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych w swoim wystąpieniu podkreślała kwestie finansowania inwestycji kolejowych z funduszy unijnych.
Jak zaś polscy przedsiębiorcy wpływają na rozwój transportu kolejowego w Polsce? O produktach i ich znaczeniu dla kolei mówili także partnerzy i goście konferencji:
- Michał Szymczyk, Technical Sales Advisor z MMR Group Polska, Złoty Partner konferencji.
- Andrzej Samsonowicz, Technical Sales Specialist AEC z AUTODESK, Srebrny Partner konferencji
- Paweł Bartusiak, Kierownik ds. elementów infrastrukturalnych z BETARD, Srebrny Partner konferencji
- Jarosław Dutka, Partner Manager Eastern Europe, PFU (EMEA) Limited, Srebrny Partner konferencji
- Marek Krzyżanowski, Prezes Zarządu ICsec S.A. – Brązowy Partner konferencji
- Daniel Ryczek, Dyrektor Handlowy CLIP Intermodal Sp. z o.o. – Brązowy Partner konferencji
- Remigiusz Duszyński – DBM TENSAR Polska Sp. z o.o.
- Izabela Niewiarowska – Prezes Zarządu, Maciej Sobczak – Dyrektor Techniczno-Handlowy z firmy Małe Żurawie
Rozwój polskiej kolei to także inwestycje w infrastrukturę – modernizację przystanków i stacji oraz dworców kolejowych. O tym mówił w prezentacji „Modernizacja zabytkowych dworców kolejowych” Wojciech Zabłocki, Pełnomocnik Zarządu ds. Inwestycji w PKP Polskich Kolejach Państwowych. Jak zaś przedstawiają się te inwestycje na Pomorzu? Zebranym gościom o rozwoju infrastruktury PKP SKM w Trójmieście opowiedział przedstawiciel Spółki – Kamil Długiński, p.o. Dyrektora ds. Infrastruktury.
W bloku poświęconym innowacjom na kolei swoje wystąpienia mieli:
- Marek Sumiła, Kierownik Laboratorium Automatyki i Telekomunikacji z Instytutu Kolejnictwa („Przekroczyć próg FRMCS)
- Piotr Nagraba, Dyrektor Biura Infrastruktury i Energetyki z PKP Intercity („Wyposażenie i standaryzacja wyposażenia zapleczy utrzymania taboru”)
- Leszek Demidowicz, Dyrektor Działu Audio z PLATAN Sp z o.o. sp. k. („Bezpieczny i komfortowy System Rozgłoszeniowy SDIP”)
Drugi dzień XIII konferencji „Rozwój polskiej infrastruktury kolejowej” zainaugurował Rafał Zgorzelski, Członek Zarządu PKP Polskich Kolei Państwowych. W swojej prezentacji nawiązał do inwestycji terminalowych w kontekście rewizji sieci TEN-T oraz Inicjatywy Trójmorza.
Widzę wyraźny deficyt terminali przeładunkowych w Polsce, to musi ulec zmianie – podkreślał przedstawiciel PKP S.A. – Ten transport towarowy musimy usprawnić. Całkiem niedawno uchwałą Rady Ministrów opublikowano ustawę o rozwoju ruchu intermodalnego. Jako PKP S.A. odebraliśmy także analizę lokalizacyjną terminali kolejowo-drogowych. Zidentyfikowaliśmy na mapie Polski konkretne lokalizacje, w których, w naszej opinii, powinny powstać takie obiekty. Zapewnią one efektywny rozwój towarowego transportu kolejowego. Gdzie dokładnie inwestycje te mogłyby powstać? To tajemnica, o której na tę chwilę mówić nie mogę.
O rozwoju transportu towarowego, na przykładzie PKP Cargo Connect mówił Mateusz Izydorek vel. Zydorek, Dyrektor ds. Handlowych. Swoim wystąpieniem zakończył on XIII konferencję „Rozwój polskiej infrastruktury kolejowej”.
Tradycyjnie w trakcie wydarzenia organizator, Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei, wręczył certyfikaty przedsiębiorcom wstępującym w poczet Firm Członkowskich:
- Małe Żurawie Sp. z o.o.
- Lacroix
- Automatikon Sp. z o.o.
- ICsec S.A.
- Vetasi Sp. z o.o.
XIII konferencji towarzyszyła wystawa produktów i rozwiązań mających wpływ na rozwój infrastruktury szynowej.
GALERIA
INNE EDYCJE TEGO WYDARZENIA