Nadchodzące wydarzenia

<We_can_help/>

What are you looking for?

Bezpieczeństwo na kolei – podstawą cyfryzacja

– Kolej musi przyspieszyć implementację projektów kluczowych dla jej bezpieczeństwa. W Polsce z tym wdrażaniem mamy problem – mówił w trakcie konferencji „Bezpieczeństwo na Kolei” Piotr Kubicki, Członek Zarządu ds. transformacji cyfrowej PKP Polskich Linii Kolejowych. Wspólnie z Anną Sabiną Wojciechowską, Wiceprezes Zarządu PKP Informatyka, otworzyli szóstą edycję wydarzenia organizowanego przez Polską Izbę Kolei.

Jak co roku, na zaproszenie największego samorządu gospodarczego w branży kolejowej, do Gdyni zjechali eksperci z zakresu bezpieczeństwa w transporcie szynowym. Omawiali m.in. obecną sytuację na polskiej kolei, bezpieczeństwo infrastruktury krytycznej czy nowe rozwiązania dla zapewnienia niezakłóconych podróży. Analizowali także bieżące zdarzenia na torach. Wśród gości obecni byli przedstawiciele Urzędu Transportu Kolejowego, Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, eksperci z PKP Polskich Linii Kolejowych, reprezentanci przewoźników oraz przedsiębiorcy.

– Bardzo cieszę się, że w takim gronie, bardzo eksperckim gronie, przyjęliście Państwo zaproszenie na naszą konferencję – mówił w trakcie inauguracji spotkania Adam Musiał, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Kolei.

Gości przywitali także Anna Sabina Wojciechowska, Wiceprezes spółki PKP Informatyka oraz Piotr Kubicki, Członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, który podkreślił potrzebę przyspieszenia implementacji projektów kolejowych.

– Nie jest tajemnicą, że sektor kolejowy potrzebuje potężnej pomocy, że ten „end of life” (EOL) i „end of support” (EOS) się kiedyś zaczyna i musi kiedyś się skończyć. Życzę Wam, abyśmy przyspieszyli w dowożeniu wszystkich projektów, nie tylko cyfrowych – one po prostu za długo trwają – podkreślał w swoim wystąpieniu Kubicki. – Życzę zaś sobie, aby nastąpił okres przełamania, abyśmy przestali mówić, że budujemy ERTMS. Po prostu go zbudujmy.

 

– Trzymamy kciuki za działania PKP PLK, zmieniajmy kolej na lepsze – podkreślała Anna Sabina Wojciechowska. – Zmiany obejmą także PKP Informatykę. Aby polska kolej była bezpieczna, musi zdać egzamin z cyfryzacji.

Bezpieczeństwo istotne jest także z punktu widzenia przedsiębiorców, oferujących swoje produkty dla kolei. Polska Izba Kolei skupia ich w jednym samorządzie od 25 lat. W trakcie VI konferencji „Bezpieczeństwo na kolei” certyfikat przystąpienia do grona Firm Zrzeszonych odebrali przedstawiciele firm:

  • Autocomp Management Sp. z o.o.
  • Alma S.A.
  • Akamai Connected Cloud

Po części oficjalnej głos zabrali zaproszeni eksperci z ramienia UTK, Akademii Marynarki Wojennej – Morskiego Centrum Bezpieczeństwa i Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych.

Oceny stanu bezpieczeństwa systemu kolejowego w Polsce podjął się Rafał Jeleń, Dyrektor Departamentu Monitorowania i Bezpieczeństwa UTK. Przedstawił on raport, sporządzony na podstawie danych urzędu, zbieranych w latach 2018-2023, dotyczący m.in. liczby wypadków na terenach kolejowych czy zdarzenia SPAD.

– Niezmiennie ok. 70 proc. wszystkich wypadków na liniach kolejowych to zdarzenia z udziałem strony trzeciej, spoza systemu kolejowego – podkreślał podczas wystąpienia Rafał Jeleń.

Wystąpienie eksperta UTK uzupełnił płk rez. prof. Piotr Dela z Morskiego Centrum Bezpieczeństwa AMW, analizując bezpieczeństwo zasobów krytycznych. Podając przykłady z ostatnich dwóch lat, przybliżył słuchaczom kwestie charakteru zagrożeń, pojęcie zasobów krytycznych oraz przykłady działań, poprawiających omawiane bezpieczeństwo.

Każdego roku na polskich torach dochodzi do wielu niebezpiecznych zdarzeń. Liczby nie zawsze pozwalają zobrazować dramat osób, które są za nimi schowane, jednak bez nich nie da się pokazać powagi całego zjawiska. Według danych dostępnych na stronie bezpieczny-przejazd.pl, w roku 2023 na polskich torach w 177 zdarzeniach zginęło 40 osób, a 21 zostało ciężko rannych. Podsumowania incydentów na obszarze kolejowym w roku 2024 dokonał Benedykt Kugielski, Członek Stały PKBWK.

– Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych nie tylko bada zdarzenia i określa jego przyczyny, ale także kieruje zalecenia do różnych podmiotów, w celu minimalizowania zagrożeń i zwiększania bezpieczeństwa na kolei.

O roli transportu kolejowego w kontekście współczesnych zagrożeń mówił zaś Bartłomiej Dobrołowicz ze Straży Ochrony Kolei.

– W aktualnej sytuacji niezbędne jest szybkie i skuteczne zbudowanie systemu odporności na nadchodzące zagrożenia celujące w bezpieczeństwo transportu kolejowego – podkreślał prelegent. – Mówimy tu o podsystemie bezpieczeństwa pasażerskiego, towarowego, infrastruktury kolejowej czy bezpieczeństwa teleinformatycznego.

Temat bezpieczeństwa teleinformatycznego i sieciowego był podjęty także przez kolejnych ekspertów, w tym przedstawicieli firmy MAXTO ITS, Partnera Technologicznego IV konferencji „Bezpieczeństwo na kolei”. Jakub Hajduga, Key Account Manager i Dariusz Łuczyński, Kierownik Działu Bezpieczeństwa i Utrzymania IT poruszyli kwestię zabezpieczenia IT/OT z Secureworks Taegis.

– Od ćwierć wieku firma MAXTO ITS realizuje usługi, które chronią infrastrukturę sieciową w sposób natychmiastowy – podkreślali przedstawiciele przedsiębiorstwa. – Profesjonalne cyberbezpieczeństwo składa się z dwóch elementów: narzędzi i usług. Za narzędziami stoją rozwiązania producentów, za usługami – armia specjalistów. Bezpieczeństwo cyfrowe musi cały czas ewaluować. Dzięki zespołowi Secureworks wszelkie informacje są w pełni zabezpieczone.

Partnerem Złotym konferencji była firma SAT-System. Jej przedstawiciele – Piotr Szarliński oraz Marcin Patoleta – wygłosili prezentację dot. systemów dla kolei PSIM Falcon, BMS Falcon oraz VMS Falcon.

– W tym roku liczba stacji kolejowych wyposażonych w nasze zaawansowane systemy technologiczne przekroczyła sto – podkreślali prelegenci. – To dla nas nie tylko liczba, jest to potwierdzenie naszego zaangażowania w dostarczanie rozwiązań najwyższej klasy, a przede wszystkim świadectwo zaufania, jakim obdarzyli nas klienci.

Partnerzy srebrni konferencji zaprezentowali rozwiązania dla kolei, które mogą wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa na wielu płaszczyznach.

Kamil Stadnicki, Kierownik Produktu w firmie Roger Sp. z o.o. Sp. k. przedstawił możliwości RACS 5 – zintegrowanej platformy kontroli dostępu i bezpieczeństwa klasy Enterprise.

Jacek Hulin, Dyrektor Działu Projektowego z Voltar System Sp. z o.o. poruszył temat wyposażenia tuneli kolejowych w kontekście bezpieczeństwa.

Filip Moes, Dyrektor Sprzedaży w ACO Solutions sp. z o.o. zaprezentował niezawodne łącza mobilne i stacjonarne dla kolei – Starlink & 5G.

W temacie cyberprzestrzeni i działań zapewniających bezpieczeństwo w sieci pozostaliśmy również w trakcie prezentacji Artura Ślubowskiego, Dyrektora Projektu ds. Cyberbezpieczeństwa w spółce PKP Informatyka. Podczas swojego wystąpienia nawiązał on do strategii firmy w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego.

– Jesteśmy głównym dostawcą usług IT w Grupie PKP – zaznaczył. – Zapewniamy ciągłość działania oraz bezpieczeństwo kluczowych systemów i aplikacji. Dbamy całodobowo o bezpieczeństwo usług. Monitorujemy krytyczne systemy, aplikacje i infrastrukturę IT w Security Operations Center oraz Network Operations Center.

O działaniach organizacyjno-technicznych i współpracy partnerskiej w zakresie poprawy bezpieczeństwa mówił Michał Zagalski, Dyrektor Biura Bezpieczeństwa w PKP S.A.

W XXI wieku cyberzagrożenia stały się nieodłącznym elementem naszej codzienności. Rosnąca liczba ataków hakerskich, phishingu czy wycieków danych pokazuje, że wirtualny świat niesie za sobą liczne ryzyka. Cyfrowa rewolucja, choć daje nam niespotykane dotąd możliwości, wymaga także stałej uwagi i inwestycji w bezpieczeństwo. W tym kontekście swoje wystąpienie przygotował Piotr Combik, Dyrektor Biura Cyberbezpieczeństwa w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A. Głównym tematem prezentacji było bezpieczeństwo teleinformatyczne systemu kolejowego.

PKP Polskie Linie Kolejowe od niespełna roku wdrażają działania zmierzające do pełnej cyfryzacji kolei. W służbie spółki i całej branży pracować mają wkrótce m.in. drony, których zadaniem będzie inwentaryzacja infrastruktury kolejowej. Temu tematowi bliżej przyjrzeli się inżynierowie Politechniki Warszawskiej. Temat „Wykorzystanie Systemów Bezzałogowych oraz sztucznej inteligencji w inwentaryzacji infrastruktury kolejowej” szeroko omówił Konrad Sosnowicz, Dyrektor ds. rozwoju w Instytucie Techniki Lotniczej i Mechaniki Stosowanej.

Przed ekspertami z branży zaprezentowali się także Przemysław Makuch i Filip Glock z firmy ALMA S.A., będącej Brązowym Partnerem VI konferencji „Bezpieczeństwo na kolei”.

Jeden z bloków tematycznych poświęcony został bezpieczeństwu energetycznemu na kolei. Swoją wiedzą i doświadczeniem dzielili się z branżą przedstawiciele PGE Energetyki Kolejowej S.A. oraz PKP Polskich Linii Kolejowych.

Wojciech Kiliński, Dyrektor Biura Bezpieczeństwa w PGE Energetyka Kolejowa i Tomasz Witosławski, Zastępca Biura Bezpieczeństwa, omówili temat „PGE Energetyka Kolejowa elementem systemu bezpieczeństwa polskiej kolei – ryzyka i wyzwania”. Piotr Drożdżal, Dyrektor Biura BHP w Spółce przedstawił organizację bezpieczeństwa pracy przy obsłudze sieci trakcyjnej.

Zwieńczeniem części konferencyjnej była prezentacja Michała Majki, Zastępcy Dyrektora Biura Energetyki w PKP PLK. Przedstawił on przykłady rozwiązań technicznych wpływających na bezpieczeństwo infrastruktury energetycznej.

Pierwszego dnia VI konferencji „Bezpieczeństwo na kolei” odbył się Panel Dyskusyjny „Bezpieczna kolej”, którego moderatorem był Zbigniew Wiśniewski, Manager Projektu z ramienia Polskiej Izby Kolei. Do debaty zaprosił: Piotra Kubickiego, Członka Zarządu w PKP PLK, Annę Sabinę Wojciechowską, Wiceprezes Zarządu PKP Informatyka spółka z o.o., Włodzimierza Kiełczyńskiego, Dyrektora Biura Bezpieczeństwa w PKP PLK oraz Benedykta Kugielskiego, Członka Stałego PKBWK.

Drugiego dnia konferencji swoje wystąpienia przygotowali przedstawiciele Straży Ochrony Kolei, spółki Szybka Kolej Miejska w Warszawie oraz PKP Polskich Linii Kolejowych.

O historii i teraźniejszości pracy Straży Ochrony Kolei w PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście mówił Komendant SOK Grzegorz Przysiężny.

Do tematu bezpieczeństwa cyfrowego i praktycznych aspektów cyberbezpieczeństwa przeglądów piątego poziomu utrzymania EZT wrócił Marek Zwierzchowski z warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej.

Na zakończenie o wpływie czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo w ruchu na przejazdach kolejowo-drogowych, wzroście bezpieczeństwa na skutek programu „Bezpieczny Przejazd” i „Żółta Naklejka”, mówił Włodzimierz Kiełczyński, Dyrektor Biura Bezpieczeństwa w PKP PLK.

VI konferencji „Bezpieczeństwo na kolei” towarzyszyła wystawa rozwiązań i urządzeń kolejowych „Bezpieczna Kolej”. Swoje produkty oraz usługi promowali: Sat-System, Roger oraz Voltar System. Polska Izba Kolei przygotowała stoisko KOLEJ.NET, zapraszając do udziału w kolejowych targach w formule Table-Top, które odbędą się w dniach 22-23 stycznia 2025 r. w Bydgoskim Centrum Targowo Wystawienniczym.

 

ZACHĘCAMY DO WZIĘCIA UDZIAŁU W ANKIECIE:

W jakim stopniu konferencja spełniła Pana/Pani oczekiwania?*

W jakim stopniu konferencja spełniła Pana/Pani oczekiwania?*

Wyczyść

Jak ocenia Pan/Pani poziom merytoryczny konferencji?*

Jak ocenia Pan/Pani poziom merytoryczny konferencji?*

Wyczyść

Współpraca z przedstawicielami Izby odpowiedzialnymi za obsługę klienta*

Współpraca z przedstawicielami Izby odpowiedzialnymi za obsługę klienta*

Wyczyść

Jakość usług oferowanych przez Izbę*

Jakość usług oferowanych przez Izbę*

Wyczyść

Czy chcesz się podzielić swoją opinią? Jeśli tak, napisz poniżej.

Czy chcesz się podzielić swoją opinią? Jeśli tak, napisz poniżej.

Wyczyść
REKLAMA
ROZWIŃ