Skok technologiczny i jakościowy – za nami XII Konferencja Techniczno-Naprawcza PKP INTERCITY S.A. – TABOR I INFRASTRUKTURA
PKP Intercity realizuje program „Kolej Dużych Inwestycji” zmienia ofertę dla pasażerów ukierunkowując swoje usługi na bezpieczny przewozy prowadzone nowym i komfortowym taborem wyposażonym w innowacyjne rozwiązania. W celu przedstawienia kierunków rozwoju przewoźnik zaprosił przedsiębiorców z branży do Kołobrzegu gdzie podczas trzydniowej konferencji omówiono najważniejsze aspekty zmian technologicznych.
Rozpoczęcie konferencji przez Adama Musiała – Dyrektora Generalnego i Annę Modrzejewską – Managera (Polska Izba Kolei) oraz oficjalne otwarcie konferencji przez Jarosława Oniszczuka – Członka Zarządu oraz Krzysztofa Świerczka- Członka Zarządu (PKP INTERCITY S.A.) było okazją do wręczenia certyfikatów dla nowych firm zrzeszonych w samorządzie (ZPRE Jedlicze Sp. z o.o., Poltechnik Sp. z o.o., Bochumer Verein Verkehrstechnik GmbH oraz Janaszek Electric Sp. z o.o.), jak również certyfikatów potwierdzających wpis na listę Kwalifikowanych Dostawców w „PKP INTERCITY”S.A. (Faiveley Transport Polska Sp. z o.o., NOVOL Sp. z o.o., Knorr Bremse GmbH Division IFE Automatic Door Systems, METKOW Sp. z o.o., HARTING Polska Sp. z o.o., MEDCOM Sp. z o.o., Rail Tech Papla Sp. z o.o., ASTE Sp. z o.o. i Asco Rail Sp. z o.o.)
Podczas Konferencji Techniczno- Naprawczej Spółka PKP Intercity SA przedstawiła potrzeby taborowe i infrastrukturalne i ich wpływ na możliwości przewozowe, a tym samym rozwój oferty dla pasażerów. Zagadnienia te poruszył Jarosław Oniszczuk, Członek Zarządu Spółki, w przemówieniu inaugurującym. Wspomniał, że PKP Intercity buduje kluczowe przewagi, które pomogą w rywalizacji z europejską konkurencją w oparciu o kilka filarów – inwestycje w nowy tabor i infrastrukturę serwisową, skokowe podniesienie standardu podróżowania, dostosowanie usług do różnych grup podróżnych i nowy design. Ponadto podkreślił znaczenie rozwoju oferty poprzez zwiększenie kanałów sprzedaży, system lojalnościowy i ilość połączeń, ograniczanie negatywnego wpływu na środowisko oraz intensywną komunikację kolei jako środka transportu przyjaznego środowisku.
Strategia PKP Intercity zakłada konieczność określenia standardowych rozwiązań w celu zapewnienia niezbędnej infrastruktury na bocznicach i stacjach postojowych, która jest wymagana do spełnienia przyjętych standardów przez tabor do przewozów pasażerskich.
Piotr Nagraba Dyrektor Biura Infrastruktury wyznaczył cele szczegółowe Strategii:
- wzrost punktualności wyprawiania pociągów,
- zapewnienie podróżnym komfortowego i bezpiecznego przejazdu,
- standaryzacja obsługi taboru na stacjach postojowych,
- poprawa standardu zapleczy technicznych,
- optymalizacja czasu obsługi taboru,
- poprawa warunków pracy zespołów technicznych,
- zapewnienie bezpieczeństwa mienia,
- spełnienie wymagań wynikających z obowiązujących przepisów dotyczących eksploatacji bocznic kolejowych oraz ochrony środowiska,
- optymalizacja kosztów w obszarze infrastruktury.
Trudny temat wpływu rosyjskiej agresji na Ukrainę i wyzwania jakie stoją w jej wyniku przed polską branżą budownictwa infrastrukturalnego omówili Marcin Janaszek – Prezes Zarządu, Przemysław Chudon – Członek Zarządu z firmy Janaszek Electric, która była Złotym Partnerem wydarzenia.
Rawicka Fabryka Wyposażenia Wagonów „RAWAG” Sp. z o.o. reprezentowana przez Pawła Krysińskiego – Członka Zarządu, Dyrektora Technicznego zaprezentowała rozwój produktowy firmy Bode Rawag. Przede wszystkim zapoznano uczestników z szerokim asortymentem rozwiązań dla drzwi dla taboru kolejowego oraz osiągnięciami patentowymi jakie aktualnie posiada Grupa Bode.
W ramach bloku dotyczącego omówienia współpracy „PKP Intercity” S.A. z kontrahentami, który był prowadzony przez Krzysztofa Prządkę – Dyrektora Biura Taboru, przedstawiciele czterech Zakładów Spółki omówili zagadnienia związane z eksploatacją lokomotyw, usterkami i uszkodzeniami taboru.
Rafał Tokarski – Zastępca Dyrektora Zakładu Centralnego, w prezentacji „Doświadczenia z eksploatacji lokomotyw elektrycznych serii EU160 w Zakładzie Centralnym” omówił najważniejsze usterki, w tym problemy z:
- przekładnią główną IGW firmy belgijskiej, produkowana w Czechach (na połączeniu silnik trakcyjny typ AMXL 450 + zestaw kołowy typ 160NSE4)
- mieszkami wentylacyjnymi silników trakcyjnych
- osłonami szklanymi reflektora górnego
- nieprawidłowym działaniu sterownika falownika TCU
Jak zaznaczył:
– Początkowe problemy lokomotyw EU160 Griffin z zawodnością przekładni głównych, oprogramowaniem sterowników falowników i pękaniem osłon reflektora górnego, stanowiły główną przyczynę wyłączeń z eksploatacji. Dzięki służbom technicznym PKPIC oraz akcji serwisowej Newag S.A. i dążenia do eliminacji słabych punktów lokomotywy w eksploatacji, usterki zostały w szybki sposób rozwiązane. Lokomotywy te obecnie wykazują bardzo wysoki poziom gotowości technicznej.
PKP Intercity S.A. może pochwalić się posiadaniem najnowocześniejszych lokomotyw elektrycznych w Polsce. Dzięki zastosowanym w nich rozwiązaniom technicznym będą one służyć przewoźnikowi przez długi czas, cechując się wysokim poziomem bezpieczeństwa i niezawodnością. Wkrótce nastąpi dostawa kolejnych 20 elektrowozów tej serii, dzięki czemu flota lokomotyw tej serii wzroście w Spółce do 50 egzemplarzy.
Mariusz Janik – Zastępca Dyrektora Zakładu Południowego omawiając utrzymanie i eksploatację lekkich lokomotyw spalinowych SM60 pokazał usterki wynikające z eksploatacji w tym:
- wycieki płynu chłodniczego z układu chłodzenia silnika spalinowego (nieszczelności na złączach), zalanie elementów silnika spalinowego oraz zalanie posadowienia silnika;
- brak możliwości uruchomienia Webasto;
- wycieki płynu chłodniczego z nagrzewnicy kabinowej poprzez otwory wentylacyjne;
- głośną pracę przekładni pasowych alternatora spowodowana wyciekiem płynu chłodniczego z układu chłodzenia silnika spalinowego oraz uszkodzenie/zatarcie łożyska alternatora.
Janik podkreślił:
– Wszystkie stwierdzone nieprawidłowości/usterki podczas dotychczasowej eksploatacji zostały usunięte przez co lokomotywy SM60 charakteryzują się bardzo niską awaryjnością oraz pełną dostępnością podczas pracy manewrowej.
Reprezentujący Zakład Zachodni Jan Broczkowski – Naczelnik Działu, skupił uwagę na procesie usunięcia usterki awaryjnego uszkodzenia łożyska maźniczego lokomotyw serii EP07. Zaznaczył, że zestaw kołowy był naprawiany w lutym 2020 roku w trakcie naprawy rewizyjnej poziomu P4. Zakres naprawy dotyczył nowej osi, przeobręczowania – dwie nowe obręcze, dwa nowe łożyska na wale drążonym.
Poinformował także, że:
– Lokomotywa w momencie defektu na szlaku do Jeleniej Góry miała przebieg ok 580 tys. km. A ze względu na bardzo duży zakres nowych części i podzespołów na zestawie trudno określić bezpośrednią przyczynę usterek.
Natomiast Sławomir Leman – Zastępca Dyrektora Zakładu Północnego przeprowadził analizę usterek w pojazdach trakcyjnych, wagonach typu 111Arow, 111A-20.
W drugim dniu konferencji Magdalena Wielgolaska – Naczelnik Wydziału, Biuro Taboru PKP INTERCITY S.A. streściła wymagania i zmiany jakie zaszły w kontekście Systemu Kwalifikowania Dostawców. Celem kwalifikacji Dostawcy jest zweryfikowanie:
- zgodności dokumentów, złożonych przez Dostawcę wraz z Wnioskiem pod względem ich aktualności oraz zgodności ze stanem faktycznym,
- systemu zarządzania jakością Dostawcy, według normy PN-EN ISO 9001 lub ISO/TS 22163,
- spójności pomiarowej,
- posiadanych kompetencji, kwalifikacji, infrastruktury i zdolności technicznej,
- nadzoru nad procesami, wyrobami i usługami, usługami realizowanymi zewnętrznie, udokumentowaną informacją,
- możliwości produkcyjnych, oceny technologii, jakości wyrobów i świadczonych Usług,
- zachowanie wymogów bezpieczeństwa w stosunku do Produktów oraz wykonywanych Usług utrzymania,
- dokumentów potwierdzających zgodność z odpowiednią dla danego Produktu normą.
Dodała również, że:
– Przed wprowadzeniem do eksploatacji produktów wymaga przeprowadzenia eksploatacji obserwowanej w celu potwierdzenia deklarowanej zgodności technicznej oraz kompatybilności w warunkach rzeczywistych. Pozytywny wynik eksploatacji obserwowanej jest warunkiem dopuszczenia produktów do stosowania w PKP IC. Dostawy Produktów do PKP IC muszą być poprzedzone zatwierdzeniem dokumentacji technicznej dla danego typu Produktu objętego Umową.
W ramach sesji – Strategia inwestycyjna PKP Intercity S.A.- Infrastruktura prowadzonej przez Piotra Nagrabę. przedstawiciele Zakładów omówili projekty związane z modernizacjami infrastruktury.
Krzysztof Słupecki – Naczelnik Działu Infrastruktury z Zakładu Zachodniego przedstawił przebudowę hali lokomotywowni w kontekście obsługi ED-74; Sławomir Leman plany infrastrukturalne związane z bocznicami; Katarzyna Żołądek – Naczelnik Działu Infrastruktury Zakład Centralny perspektywy oraz plan rozbudowy i modernizacji bocznicy Warszawa Grochów; a Dariusz Drozd – Specjalista, Dział Infrastruktury Zakład Południowy budowę myjni automatycznej na bocznicy Kraków Osobowy KGA.
W czasie konferencji odbyły się również konsultacje Komisji Technicznej ds. Innowacyjności I Bezpieczeństwa w Pojazdach Szynowych Izby Kolei oraz spotkania bilateralne w czasie, których omówiono zakres realizacji zawartych i bieżących umów oraz zasady współpracy „PKP Intercity” S.A. z kontrahentami.
GALERIA
INNE EDYCJE TEGO WYDARZENIA
ZACHĘCAMY DO WZIĘCIA UDZIAŁU W ANKIECIE: