Branża tramwajowa rośnie w siłę. Za nami V konferencja „Tramwaje – Nowoczesne Technologie”
W dniach 28–29 października 2025 r. w Bydgoszczy odbyła się jubileuszowa, piąta edycja konferencji „Tramwaje – Nowoczesne Technologie”, organizowana przez Polską Izbę Kolei. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli operatorów transportu szynowego, świata nauki oraz firm technologicznych, którzy debatowali nad kierunkami rozwoju transportu tramwajowego w Polsce.
Konferencję oficjalnie otworzyli Dyrektor Generalny Polskiej Izby Kolei Adam Musiał oraz Manager Projektu Zbigniew Wiśniewski, witając licznie przybyłych uczestników oraz partnerów wydarzenia.
– Po raz piąty mówimy Państwu „dzień dobry”, po raz pierwszy zaś tak dużej liczbie uczestników – mówił Zbigniew Wiśniewski, Manager Projektu.
Ogromne zainteresowanie konferencją wynikało m.in. z faktu rozszerzenia zakresu tematycznego. Początkowo dotyczył on wyłącznie taboru. W tym roku organizatorzy poruszyli także temat inwestycji w infrastrukturę tramwajową.
– Tegoroczna edycja potwierdza, że wydarzenie to na stałe wpisało się w kalendarz najważniejszych spotkań branży tramwajowej w Polsce – zaznacza Adam Musiał, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Kolei. – Blisko 250 uczestników, liczne prezentacje i wystąpienia ekspertów z całego kraju pokazują, jak duże znaczenie mają innowacje i wymiana doświadczeń dla dalszego rozwoju komunikacji miejskiej. Słowa uznania kieruję do wszystkich prelegentów, wystawców i partnerów wydarzenia – w szczególności do firmy HARTING Polska, która od początku towarzyszy nam jako partner technologiczny. Cieszę się, że wspólnie budujemy przestrzeń do dialogu i współpracy, która realnie przekłada się na rozwój nowoczesnego, zrównoważonego transportu publicznego w Polsce.
To właśnie przedstawiciel HARTING Polska – Mariusz Matejczyk, Dyrektor Zarządzający – zainaugurował cykl prezentacji branżowych. Przedstawił on szerokie spektrum zastosowań rozwiązań grupy HARTING w transporcie tramwajowym, zwracając uwagę na wzrost wymagań w zakresie niezawodnych połączeń elektrycznych.
– HARTING Polska konsekwentnie wzmacnia swoją pozycję na rynku, realizując międzynarodowe projekty dla branży tramwajowej oraz rozwijając kompetencje w obszarach centrów danych i magazynów energii. Dynamiczny wzrost zamówień, zwłaszcza związanych z infrastrukturą obliczeniową, otwiera przed firmą długofalowe perspektywy – podkreślał Mariusz Matejczyk. – Stawiamy na trwałość i innowację w zakresie złączy, odpowiadając na rosnące wymagania klientów oraz standardy przetargowe.
Największym realizowanym obecnie projektem firmy HARTING – zarówno pod względem skali, jak i zaawansowania technologicznego – jest współpraca z firmą Stadler w zakresie połączeń międzywagonowych. W zakładzie w Osielsku zrealizowano już cztery duże projekty eksportowe: dwa dla wschodnich Niemiec i dwa dla Holandii. Obecnie HARTING Polska uczestniczy w przedsięwzięciu związanym z dostawą tramwajów dla Helsinek, co zapewni fabryce wieloletnie obciążenie produkcyjne.
Podczas konferencji nie zabrakło także głosu przedstawiciela uczelni wyższej: dr hab. inż. Bartosz Firlik, profesor Politechniki Poznańskiej, zaprezentował potencjał uczelni jako stabilnego partnera badawczo-rozwojowego dla branży.
– Oferujemy szerokie spektrum form współpracy obejmujących zarówno działania badawczo-rozwojowe, jak i wsparcie edukacyjne. Zapewniamy pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów na etapie projektowania, produkcji i eksploatacji pojazdów, a także opracowujemy koncepcje innowacyjnych rozwiązań dla branży tramwajowej – mówił prof. Firlik.
Przedstawiciel Tramwajów Warszawskich – Hubert Regulski, Z-ca Dyrektora Zakładu Energetyki Trakcyjnej i Torów – wspólnie z Dorotą Błaszkiewicz-Juszczeć, Product Managerem spółki KZN Contrack (Złoty Partner konferencji), omówili doświadczenia z remontu torowiska na placu Zawiszy w Warszawie.
– Zrealizowaliśmy jeden z najważniejszych projektów w Warszawie: budowę węzła rozjazdowego na placu Zawiszy, kluczowego zarówno dla ruchu samochodowego, jak i tramwajowego – podkreślali zgodnie prelegenci. – Prefabrykacja elementów układu rozjazdów tramwajowych umożliwiła precyzyjne i szybkie ułożenie ich w miejscu docelowym – niemal jak gotowych klocków. Dzięki temu stolica uniknęła długotrwałych utrudnień w ruchu. Wielkogabarytowe prefabrykaty zostały wcześniej próbnie ułożone na placu montażowym w Krakowie, a następnie przetransportowane koleją do Warszawy, gdzie oczekiwały na rozpoczęcie prac.
Łącznie wykorzystano przy inwestycji 121 prefabrykowanych płyt CONTRACK. Prace zrealizowano zaledwie w pięć tygodni, wyznaczając nowy standard – remont błyskawiczny.
Mowa była nie tylko o infrastrukturze. Jacek Kaminiorz, Dyrektor ds. Techniczno-Eksploatacyjnych w spółce Tramwaje Śląskie, poruszył temat roli i perspektyw zawodowych motorniczych.
– Wcześniej zmagaliśmy się z problemami rekrutacyjnymi i niedoborem motorniczych, jednak obecnie stopniowo odbudowujemy zatrudnienie – mówił Jacek Kaminiorz. – Organizujemy cztery–pięć kursów rocznie, na które zgłasza się po 40–50 kandydatów przy około 12 dostępnych miejscach. Dzięki temu mamy szeroki wybór, a większość przyjętych osób sprawdza się jako solidni i zaangażowani pracownicy.
Prelegenci z ramienia spółki Finder Polska (Srebrny Partner konferencji) podkreślili znaczenie pozornie niewielkich komponentów w utrzymaniu infrastruktury.
W gronie prezentujących znaleźli się również przedstawiciele PS SOLUTIONS (Srebrny Partner konferencji) oraz: Trakcja S.A., Concept-Lift i Modertrans Poznań (Brązowi Partnerzy).
Merytoryczne wsparcie dla V Konferencji „Tramwaje – Nowoczesne Technologie” zapewnili prezesi zarządów Miejskich Zakładów Komunikacyjnych w Bydgoszczy, Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu oraz Dyrektor ds. Eksploatacji Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Dyskutowano m.in. o budowie ekologicznej infrastruktury tramwajowej, rozwoju zapleczy technicznych, pomiarach infrastruktury torowej oraz planach inwestycyjnych do 2032 r.
– Budowa zajezdni tramwajowej to dla nas jedno z kluczowych i najbardziej wymagających przedsięwzięć, nad którym pracujemy już od pewnego czasu – mówił Zbigniew Wyszogrodzki, Prezes Zarządu MZK w Toruniu. – Obecnie inwestycja znajduje się w fazie intensywnego projektowania. Mamy już zatwierdzoną koncepcję. Kolejnym krokiem jest szczegółowe zaplanowanie funkcji poszczególnych obiektów i rozmieszczenia urządzeń. Zakończenie całego procesu planowane jest najpóźniej na październik 2026 roku.
O budowie bydgoskiej zajezdni tramwajowej przy ul. Toruńskiej mówili zaś Piotr Bojar, Prezes Zarządu MZK w Bydgoszczy, oraz Paweł Skórcz, Kierownik Zakładu Tramwajowego.
– Pierwszy etap modernizacji zajezdni przy ul. Toruńskiej to obecnie jeden wielki plac budowy – opisywali. – Wymieniono część torowiska i rozjazdów, powstaje hala myjni oraz hala tokarki podtorowej, a część starych budynków została wyburzona. Zbudowano też nowoczesne obiekty dla dyspozytorów i sekcji eksploatacji. To duża inwestycja, której kolejny etap obejmie modernizację serca zajezdni – hali przeglądowo-naprawczej.
Swoją wiedzą podzielili się również eksperci z zakresu energoelektroniki (MEDCOM – technologia SiC), diagnostyki drgań (NCK Innovations), laserowego skanowania produkcji (ITA), a także przedsiębiorcy prezentujący najnowsze modele tramwajów – m.in. grupa Škoda ze swoim tramwajem 52T dla Pragi. Serię wystąpień prelegentów zamknęła prezentacja nowych technologii wdrażanych przez Tramwaje Warszawskie.
Jak co roku, wydarzeniu towarzyszyła także wystawa produktów i usług firm z branży transportu szynowego.
Wizyta studyjna – bydgoskie inwestycje tramwajowe
Drugiego dnia konferencji, 29 października, zorganizowano wizytę studyjną po bydgoskich inwestycjach tramwajowych.
– Podczas przejazdu zaprezentowaliśmy jedną z najważniejszych inwestycji miejskich – linię tramwajową do Fordonu, która po przejęciu spółki Tramwaj Fordon stała się częścią majątku MZK – mówi Piotr Bojar, Prezes MZK w Bydgoszczy. – Trasa przejazdu objęła m.in. przystanek w pobliżu pętli Wyścigowej, skąd można zobaczyć estakadę, oraz postój na pętli Łoskoń z nowoczesną halą przeglądową. Uczestnikom przejazdu opowiedzieliśmy także o inwestycjach zaplanowanych na najbliższe lata.
Goście konferencji przejechali nowoczesnym pojazdem szynowym SWING produkcji PESA Bydgoszcz S.A.
Tegoroczna edycja potwierdziła, że branża tramwajowa w Polsce dynamicznie się rozwija, stawiając na technologie, automatyzację, diagnostykę i ekologiczne rozwiązania. Ogromne zainteresowanie prelegentów i uczestników wskazuje, że transport szynowy w miastach pozostaje jednym z kluczowych obszarów transformacji miejskiej mobilności.
PATRONAT KONFERENCJI
PARTNER TECHNOLOGICZNY
PARTNER ZŁOTY
PARTNER SREBRNY
PARTNER BRĄZOWY
PATRONAT MEDIALNY







