System transportowy w Polsce – KDP [DEBATA]
Kolej Dużych Prędkości jest w Polsce potrzebna i należy ją zbudować bez zbędnej zwłoki – zgodnie przyznali eksperci z branży kolejowej, zaproszeni do organizowanej przez Polską Izbę Kolei debaty „System transportowy w Polsce – Kolej Dużych Prędkości”, która odbyła się 23 kwietnia w sali konferencyjnej PKP S.A. w Warszawie.
Jakie są wyznaczniki tego, że kraj posiada Koleje Dużych Prędkości? Czy projekt KDP jest w Polsce rzeczywiście potrzebny, a w końcu – jakie korzyści i jakie problemy niesie za sobą rozwój szybkich pociągów?
Na te i wiele innych pytań odpowiedzieli przedstawiciele spółek kolejowych, producentów taboru oraz eksperci ze świata nauki:
• Andrzej Bułczyński (Członek Zarządu PKP S.A.)
• Rafał Banaszkiewicz (Pełnomocnik Zarządu ds. przygotowania inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.)
• Zbigniew Szafrański (Przewodniczący Rady Nadzorczej Centralny Port Komunikacyjny)
• Dr hab. inż. Andrzej Massel (Dyrektor Instytut Kolejnictwa)
• Dr Michal Beim (Instytut Sobieskiego)
• Dr Jakub Majewski, PhD(Prezes Zarządu Fundacja ProKolej)
• Slawomir Cyza (Prezes Zarządu Alstom)
• Witold Gadoś (Dyrektor Sprzedaży Taboru Siemens Mobility)
• Janusz Kucmin (Dyrektor Sprzedaży Stadler)
• Maciej Maciejewski (Członek Zarządu PESA Bydgoszcz S.A.)
Całą rozmowę moderował Adam Musiał, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Kolei.
W Polsce mamy około 20 tys. kilometrów linii kolejowych. Zaledwie 0,5 proc. stanowią tory, po których pociągi rozpędzić się mogą do maksymalnej prędkości 200 km/h. To odcinki Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny oraz Centralna Magistrala Kolejowa. Za kilka lat dołączy do nich kolejowy wariant „igrek”, czyli linia łącząca Warszawę z Łodzią i dalej z Wrocławiem oraz Poznaniem. Zdaniem uczestników debaty, to on powinien być szkieletem dla rozwoju w Polsce Kolei Dużych Prędkości.
W pierwszym etapie pociągi osiągną na trasie prędkość 250 km/h, jednak, jak podkreślił Zbigniew Szafrański, w przyszłości będzie można rozpędzić się do 350 km/h.
Zapytaliśmy uczestników debaty, jak szybkie powinny być pociągi KDP? Zdania były podzielone, jednak konkluzja jedna:
– Wolna kolej nie jest koleją tanią – podkreślał Zbigniew Szafrański, podsumowując spotkanie.
Budowa Kolei Dużych Prędkości w Polsce oparta musi być o doświadczenie europejskie, a przede wszystkim doświadczenie kolei hiszpańskich, co podkreślał Andrzej Bułczyński, Członek Zarządu PKP S.A. – Korzystajmy z wiedzy najlepszych, by budować w Polsce dobrą i ekonomicznie opłacalną kolej.