
Kolej w trakcie rewolucji. XXII Konferencja „TABOR SZYNOWY- ZAKUP, MODERNIZACJA, UTRZYMANIE”
Kluczem do tego, aby kolej w naszym kraju była uznawana za zrównoważony, inteligentny, ekologiczny i bezpieczny środek transportu było, jak zaznaczył Dariusz Grajda, Wiceprezes Zarządu PKP S.A., Przewodniczący Rady Nadzorczej PKP Intercity S.A., wstąpienie do Unii Europejskiej co dało możliwość pozyskiwania środków na rozwój transportu szynowego. Polska Izba Kolei zorganizowała w Ustce konferencję w ramach której starano się znaleźć potwierdzenie tej tezy jak również, która stała się platformą wymiany informacji i doświadczenia w zakresie zakupów czy modernizacji taboru szynowego.
– Jesteśmy w trakcie rewolucji. Już widzimy, jak wszystko szybko się zmienia. Kluczem do rozwoju polskiej kolei było wstąpienie do Unii Europejskiej, co dało możliwość pozyskiwać środki na rozwój transportu szynowego. Przede wszystkim na zakup taboru, ale również na modernizację linii kolejowych – tymi słowami Dariusz Grajda, Wiceprezes Zarządu PKP S.A., otworzył konferencję wygłaszając referat inaugurujący „Nowoczesna i bezpieczna kolej w Polsce – jak fundusze unijne napędzają przyszłość transportu”. Inwestycje taborowe, infrastrukturalne i dworcowe napędzane przez fundusze unijne to, w opinii Grajdy, koło zamachowe modernizacji polskiej kolei. Koła, które decydują o wyższym standardzie obsługi, szybszych i punktualnych połączeniach, wzroście liczby pasażerów oraz wpływają na bezpieczeństwo a co najważniejsze determinują innowacyjne rozwiązania.
Zanim jednak padły te słowa Polska Izba Kolei przyjęła do swojego grona kolejne 26. podmiotów, które odebrały certyfikaty potwierdzające członkostwo. W tym gronie znalazły się:
- „Koleje Małopolskie” sp. z o.o.
- ELHUS SOKOŁOWSCY s.c.
- BIURO HANDLOWE RUDA SP. Z O.O. SP.K.
- GRUPA DS. Dariusz Szelengowski
- AUTORYZOWANY SERWIS OBSŁUGI DTS-SZUBIN SP. Z O.O.
- KACZOR SP. Z O.O. – INTERGUM
- KANSAI HELIOS POLAND SP. Z O.O.
- RADPOL S.A.
- Dirigo Coating S.A.
- HEICO POLAND SP. Z O.O.
- AURATOR SP. Z O.O.
- MILWAUKEE TECHTRONIC INDUSTRIES EASTERN EUROPE SP. Z O.O.
- BERNER POLSKA SP. Z O.O.
- Modertrans Poznań Sp. z o.o.
- ITA SP. Z O.O. SP.K.
- GAWIN JAROSŁAW GAWIN
- CICO SLT SP. Z O.O.
- LINTER S.A.
- PRESTON GROUP SP. Z O.O.
- SciTeeX Sp. z o.o.
- EAO GmbH
- EDAG Engineering Polska Sp. z o.o.
- ELHAND TRANSFORMATORY SP. Z O.O.
- POLITECHNIKA POZNAŃSKA
- NORFI POLSKA SP. Z O.O.
- MAFELEC TEAM POLSKA SP. Z O.O.
Radosław Włoszek, Prezes Zarządu Kolei Małopolskich, odbierając certyfikat potwierdził uczestnikom, że w styczniu przyszłego roku w Krakowie będzie miała miejsce druga edycji Kkonferencji „Koleje samorządowe- doświadczenia i perspektywy”.
Przedmiotem analizy Piotra Rachwalskiego, Członka Zarządu CENTRALNY PORT KOMUNIKACYJNY, był pool taborowy, czyli jak to ujął tego yeti o którym w obszarze przewozów pasażerskich, każdy słyszał a nikt nie widział. W jego opinii pool może być narzędziem obniżającym próg wejścia na rynek przewozowy. W przyszłości zatem na rynku ma się pojawić spółka taborowa CPK (ROSCO CPK), która z założenia nie będzie nie będzie przewoźnikiem lub operatorem, a która będzie udostępniała tabor przewoźnikom w ramach najmu, wraz z szeroko pojętymi usługami zarządzania taborem.
Rachwalski mówił również o projekcie Zintegrowanej Sieci Kolejowej, którego efektem ma być długoterminowy i stabilny plan rozwoju sieci kolejowej dla Polski oraz przygotowanie dokumentu rządowego w sprawie rozwoju sieci kolejowej w Polsce. Najważniejsze założenia tego projektu to objęcie nim całego kraju, oparcie o prognozy ruchu bazujące na 4-stopniowym modelu międzygałęziowym, obejmującym różne środki transportu – Pasażerski Model Transportowy, powiązanie z Horyzontalnym Rozkładem Jazdy, który zakłada dostęp do krajowego systemu kolei dalekobieżnej z każdego powiatu, czy wpływ na zdefiniowanie priorytetów inwestycyjnych po ukończeniu linii „Y”.
ABB Sp. z o.o., jeden ze światowych liderów w dziedzinie elektryfikacji i automatyzacji, zaprezentował ofertę produktów, które decydują o tym, że spółka jest strategicznym partnerem w rozwoju niezawodnej kolei. Maciej Duczyński, Local Division Manager, omówił między innymi zalety konwerterów trakcyjnych, przetwornic pomocniczych czy baterii trakcyjnych.
– Obserwacje Prezesa UTK wskazują, że podmioty odpowiedzialne za utrzymanie identyfikują elementy krytyczne dla bezpieczeństwa, choć robią to w sposób zróżnicowany. Zdecydowana większość podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie jako komponenty krytyczne dla bezpieczeństwa identyfikuje zestawy kołowe bądź ich rozbicie na koło, oś, łożysko osiowe (maźnicę). Zdarzają się jednak podmioty, które do elementów krytycznych dla bezpieczeństwa zaliczają cały pojazd kolejowy – powiedział Rafał Jeleń, Dyrektor Departamentu Monitorowania i Bezpieczeństwa UTK.
Prezentując wyzwania stojące przed sektorem kolejowym w zakresie utrzymania i modernizacji taboru kolejowego zaznaczył również, że:
– Unijne przepisy przewidują podział obowiązków w zakresie zarządzania konfiguracją, czyli realizacji systemowego procesu zapewnienia zgodności pojazdu z zasadniczymi wymaganiami, np. bezpieczeństwo czy niezawodność, o której mowa była na początku, kontrolą nad zmianami i udokumentowaniem tych zmian, pomiędzy producenta pojazdu a dysponenta pojazdu.
Koszty zużycia energii elektrycznej i paliwa, koszty utrzymania taboru oraz wsparcie techniczne w całym okresie eksploatacji zostały wymienione przez Piotra Wrońskiego, Wiceprezesa Zarządu MEDCOM SP. Z O.O. jako wyzwania dla użytkowników taboru podczas prezentacji „Nowoczesne rozwiązania energoelektroniczne – sprawdzony klucz do obniżenia kosztów eksploatacji pojazdów szynowych”. Wroński podkreślił, że obniżenie strat w układach zasilania, obniżenie strat w układzie napędowym oraz odzysk energii z hamowania są kluczowe dla obniżenia strat energii w pojazdach.
Krzysztof Dyl, Wiceprezes (URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJ) omawiając cyfrowe technologie w pojazdach szynowych zwrócił uwagę na zalety posiadania własnej sieci w tym (cyber)bezpieczeństwo, indywidualną konfigurację parametrów transmisji, pełne zasoby sieciowe do wyłącznej dyspozycji oraz większe możliwości integracji z istniejącą infrastrukturą.
Misję spółki APS Energia zaprezentowali natomiast Piotr Szewczyk, Prezes Zarządu i Marcin Jędryczka, Dyrektor ds. Rozwoju Strategii, którzy zaznaczyli, że priorytetem jest dostarczanie innowacyjnych rozwiązań
z zakresu energoelektroniki, które wspierają rozwój różnych sektorów gospodarki, w tym transportu publicznego, energetyki oraz innych branż wymagających zaawansowanych technologii.
Marcin Jędryczka, omówił ponadto proces realizacji projektów którego składowymi są identyfikacja potrzeb , koncepcja techniczna, projekt i budowa pierwszej sztuki, testy i certyfikacja, kontrola jakości i odbiór, produkcja seryjna oraz obsługa posprzedażowa – gwarancyjna i pogwarancyjna.
Ewa Karasińska, Dyrektor Departamentu Projektów Kolejowych CUPT scharakteryzowała finansowanie projektów kolei samorządowych ze środków obsługiwanych przez Centrum. Przedstawione zostały zatem harmonogramy, kryteria wyborów i etapy prac nad projektami taborowymi w tamach FEniKS oraz aktualne przesłanki związane z finansowaniem zakupu taboru z KPO.
Kompetencje Grupy Kansai Helios w zakresie rozwiązań lakierniczych dla kolejnictwa zdefiniował Piotr Świąder, Dyrektor Zarządzający, który między innymi omówił system modułowy dla wymagań regionalnych powłok, który charakteryzuje się tym, że:
- powłoki dostosowane do lokalnych warunków pogodowych i środowiskowych;
- są zgodne z regionalnymi przepisami środowiskowymi i prawnymi;
- to Indywidualne rozwiązania dla konkretnych potrzeb regionalnych;
- wykorzystują specjalne receptury dostosowane do wymagań lokalnego rynku.
Rozwiązania dla kolejnictwa spółki HARTING POLSKA omówił Mariusz Matejczyk, Dyrektor Zarządzający, który zwrócił szczególna uwagę na zakres dostarczanych produktów: w tym złącza wysokoprądowe Han® HPR HC, złącza Han ® HPR (wózki) czy złącza sygnałowe, komunikacyjne, zasilające Han ® Modular ( przetwornice, napędy, klimatyzacja).
Rafał Cichy, Dyrektor (SIEĆ BADAWCZA ŁUKASIEWICZ – POZNAŃSKI INSTYTUT TECHNOLOGICZNY) przedstawił rys historyczny, który doprowadził do powołania Centrum Nowoczesnej Mobilności oraz Centrum Badań Laboratoryjnych. Dwaj kolejni prelegenci Mateusz Wojciechowski oraz Maciej Nowicki scharakteryzowali dwie spółki wydzielone- odpowiednio PIT Industry i PIT Certification. Pierwsza pracuje między innymi nad ciągnikiem szynowo – drogowym. Natomiast rolą drugiej będzie certyfikacja i inspekcja wyrobów kolejowych oraz certyfikacją wyrobów drzewnych.
Tematykę nagrzewania indukcyjnego przedstawił Dawid Michalski, Project & Sales Manager w ENRX, który omówił rozwiązania MINAC (all-in-one rozwiązanie do ogrzewania praktycznie każdego materiału przewodzącego prąd elektryczny), VENTAC (chłodzony powietrzem system ogrzewania indukcyjnego o mocy ciągłej do 50 kW) oraz SINAC (stacjonarny i uniwersalny systemów generatorów ciepła).
Zalety stosowania powłok nowej generacji omówił Krzysztof Matejczuk, Sales Manager w MÄDER POLAND, który to między innymi omówił wady i zalety nowego żelkot Nuvopol 37-13 TG Spray & brush czy zalety stosowania mieszalnika do szpachli.
– Planowanym źródłem finansowania naprawy piątego poziomu utrzymania P5 z modyfikacjami czternastu elektrycznych zespołów trakcyjnych typu 33WE, serii EN97, będzie pożyczka udzielona przez Bank Gospodarstwa Krajowego, któremu Minister Funduszy i Polityki Regionalnej powierzył zadanie związane z udzielaniem wsparcia na zieloną transformację miast. Wsparcie realizowane będzie w formie pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności w ramach Inwestycji B3.4.1. na preferencyjnych warunkach, tj. m.in. sfinansowanie projektu do 100% kwoty netto, oprocentowanie pożyczki w wysokości 1%.- powiedział Łukasz Łyszkowski, Naczelnik Wydziału Napraw i Utrzymania Taboru WARSZAWSKA KOLEJ DOJAZDOWA SP. Z O.O. podczas prezentacji dotyczącej pojazdów kolejowych do obsługi pociągów podmiejskich. Przy okazji omawiania planów modernizacji zaznaczył, że dzięki wdrażanym rozwiązaniom Warszawska Kolej Dojazdowa zapewnia podróż w nowoczesnym, funkcjonalnym i bezpiecznym pojeździe, niezawodną i bezpieczną infrastrukturę oraz szybką informację o odjazdach pociągów i rzeczywistej sytuacji ruchowej na linii.
Nowe rozwiązania lakierniczen dla kolei zaprezentował kolejny prelegent czyli Piotr Kubacki, Prezes Zarządu w LANKWITZER POLSKA SP. Z O.O. Skupiając się na efektywności pokazał odporność na korozję, środki czyszczące oraz chemiczną rozwiązania EvoKure®.
Kolejną prezentacją było omówienie potencjału technicznego i perspektyw rozwoju na najbliższe lata Kolei Mazowieckich – KM, która zaprezentował Piotr Wakuła, Dyrektor Biura Eksploatacyjno – Technicznego. Omówił on tak park taborowy jak i plany zakupowe dotyczące pojazdów, jak również plany dotyczące infrastruktury utrzymaniowej Spółki.
Wyzwania związane z alternatywnymi paliwami i układami napędowymi określił Bartłomiej Kołodziej, Inżynier Sprzedaży Silników Kolejowych w Spółce Biuro Handlowe RUDA. Skupiając się na HVO czyli paliwach syntetycznych zaznaczył, że zaletami są takie elementy jak redukcja emisji CO₂ nawet o 90%, kompatybilność z silnikami diesla bez modyfikacji, długi okres przechowywania oraz brak siarki i aromatów – czystsze spalanie. Wadami natomiast rosnące zainteresowanie i inwestycje w HVO, ograniczona dostępność surowców, wyzwania logistyczne i infrastrukturalne oraz wsparcie polityki klimatycznej i regulacji.
Pierwszy dzień konferencji zwieńczyła prezentacja firmy ITA SP. Z O.O. SP.K. Dariusz Brzozowski, Dyrektor Sprzedaży scharakteryzował wykorzystanie nowoczesnych technologii pomiarowych w branży kolejowej podkreślając, że ITA posiada ofertę światowej czołówki producentów urządzeń pomiarowych dedykowana do badań własności fizycznych, składu pierwiastkowego oraz metrologii długości i kąta oraz posiada własne laboratorium pomiarowe, w którym wykonuje badania z zakresu długości i kąta, skanowania 3D czy badania właściwości materiałowych i spektrograficzne.
Drugi dzień konferencji rozpoczął się do prezentacji BIO-CIRCLE SURFACE TECHNOLOGY SP. Z O.O. w ramach, której Sebastian Szostek, Key Account Manager Regionalny oraz Tomasz Stańczak, Kierownik Projektów Rozwojowych sprecyzowali zrównoważone metody czyszczenia w utrzymaniu i modernizacji pojazdów szynowych. W ich opinii zrównoważone metody czyszczenia pozwalają na wielokrotne obniżenie śladu węglowego, eliminację lub redukcję emisji LZO, zmniejszenie zużycia środków czyszczących, redukcję ilości generowanych odpadów oraz obniżenie zużycia energii elektrycznej.
Piotr Tokaj , Ekspert, Laboratorium Badań Taboru Instytut Kolejnictwa omówił perspektywy wdrożenia DAC w pociągach towarowych. Zaznaczył przy tym, że problemem są koszty wdrożenia DAC bowiem początkowe szacunki zakładały koszt około 5 000 euro na wagon, co dawało łączny koszt około 11 miliardów euro. Jednakże, doświadczenia ze Szwajcarii sugerują, że całkowity koszt, uwzględniając instalację i komponenty elektryczne, może wynieść od 40 000 do 45 000 euro na wagon. W związku z tym, siedem stowarzyszeń z Europy Środkowo-Wschodniej podkreśla konieczność rewizji analiz kosztów i korzyści oraz opracowania realistycznego modelu finansowania, uwzględniającego inflację i inne czynniki ekonomiczne.
Zalety i funkcje podnośników do taboru kolejowego przedstawił Łukasz Grześkowiak, Dyrektor Techniczny z firmy CONCEPT LIFT SP. Z O.O., który podkreślił, że wykonują podnośniki pojazdów szynowych dostosowane do indywidualnych potrzeb według standardowych i zaawansowanych technologicznie projektów.
Kolejni prelegenci, Marek Nitkowski, Prezes Zarządu i Sławomir Wiśniewski, Dyrektor Pionu Technicznego w Kolejach Wielkopolskich przedstawili plany rewizji w Spółce jak również plany związane z rozwojem PUT ZBĄSZYNEK w tym m.in. modernizacji układu torowego, budynków i budowli oraz reorganizacji torów.
Preparaty do zwiększenia bezpieczeństwa oraz zoptymalizowania kosztów w procesie przeglądu taboru kolejowego zaprezentował Bartosz Chyliński, Dyrektor Techniczno – Handlowy ds. Klientów Strategicznych ZEP INC. Pokazał on zalety i zastosowanie szerokiego katalogu produktów. Zwrócił także uwagę słuchaczy na fakt, że ze względu na skuteczne i celowe zastosowanie produktów ZEP w Polsce Spółka podjęła się szkolenia pracowników struktur technicznych PKP PLK i PGE Energetyki Kolejowej pod kątem zastosowania najlepiej pasujących rozwiązań chemii technicznej.
Środki chemiczne stosowane w procesach przeglądu i napraw taboru szynowego były także przedmiotem prezentacji Tomasz Krasnosielski, Dyrektor ds. Strategii i Rozwoju ELHUS SOKOŁOWSCY S.C. Zaznaczył przede wszystkim, że współpraca z ELHUS jako wyłączny Partner OQEMA w Polsce pozwala na nieograniczony dostęp do nowych specjalistycznych produktów chemicznych stosowanych w różnych branżach przemysłu czy też dostęp do najwyższej jakości produktów do odtłuszczania i nakładania powłok konwersyjnych.
Obiekty infrastruktury usługowej zarządzane przez PKP Szybką Kolej Miejską Sp. z o.o. pokazał Jacek Serkowski, Dyrektor ds. Eksploatacji, który zaprezentował halę napraw taboru, tokarnię podtorową, myjnię mechaniczną oraz stanowisko do czyszczenia. Podobną tematykę podjął Bartosz Antas, Dyrektor Biura Taboru w Kolejach Śląskich omawiając rozwój Spółki w obszarze utrzymania taboru kolejowego i przedstawiając aktualny stan taboru, rozwiązania kadrowe czy inwestycje w urządzenia.
Natomiast Planinko Vurdelja, Dyrektor Handlowy i Dariusz Radziszowski, Regional Account Manager CEE Axalta Coatings Systems przeanalizowali systemy lakiernicze Axalta w ofercie Spółki.
Nacisk na bezpieczeństwo pojazdu położył TomአZázvorka, Senior Sales Manager reprezentujący ŠKODA DIGITAL S.R.O. Omówił on rozwiązania związane z wykrywanie aktów wandalizmu, detekcją sprzęgu pojazdu oraz wykrywania bezpiecznego odjazdu.
Tematyka bezpieczeństwa, ale w wymiarze pracy na wysokościach była tematem prezentacji Jarosława Ignaca, Kierownika ds. Sprzedaży Obszar Professional, Wiktora Leksa, Doradcy Techniczno – Handlowy w KRAUSE SP. Z O.O. Na portfolio firmy składają się konstrukcje pomocne dla ergonomii prac i pełnego bezpieczeństwa użytkowników, a więc:
- stacjonarna platforma robocza o długości 100 metrów z sześcioma wysuwanymi ręcznie podestami, eliminującymi szczelinę między platformą a dachem pociągu;
- 30 metrowa, mobilna platforma segmentowa;
- 5 szt. schodów jezdnych z platformą roboczą oraz mobilne platformy robocze.
Kolejny prelegent omówił zagadnienie efektywnej automatyzacji i robotyzacji w produkcji w sektorze kolejowym Maciej Andrzejewski, Doradca Zarządu w TASKOPROJEKT S.A. Natomiast Robert Matkowski, Regional Sales Manager z HYDRO EXTRUSION POLAND SP. Z O.O. zwrócił uwagę na aluminium jako materiału preferowanego w obszarze budownictwa i infrastruktury zewnętrznej, stosowanym w konstrukcji budynków, mostów, instalacji oświetleniowych, w inteligentnych miastach czy nowoczesnej kolei.
Temat diagnostyki uzwojeń w silnikach trakcyjnych przedstawił reprezentujący ASTAT SP. Z O.O. Miłosz Ciążyński, Product Manager zwracając między innymi uwagę na kwestie wprowadzenia danych czy typowe pomyłki przy poszczególnych etapach diagnostyki.
Marek Paliński, Sales Manager z EAO GMBH sprecyzował HMI w nowoczesnym taborze kolejowym. Przedstawił zatem rozwiązania dedykowane kabinie maszynisty, ułatwiające dostęp pasażerom, panele operacyjne dla toalet czy ładowarki zwiększające komfort i wygodę pasażerów.
Marek Sierzpowski – Sales Director w BERGERAT MONNOYEUR SP. Z O.O. omówił natomiast kwestie związane z przyszłością napędów w pojazdach szynowych przedstawiając zalety silników spalinowych oraz rozwiązań wodorowych agregatu gazowego nowej generacji.
Kwestię utrzymania wskaźników RAMS scharakteryzowała Iwona Gluska, Manager Narzędziowni ds. Zarządzania DTM SYSTEM DANIEL KUJAWSKI S.K.A. Podkreśliła ona, że wskaźniki RAMS dają przewagę nad konkurencją poprzez stworzenie wytycznych poprawiających jakość wyrobów, uzyskanie efektywnych i opłacalnych rozwiązań, wdrożenie środków zapobiegających zagrożeniom, wykorzystywanie danych z kontroli RAMS, nadzorowanie niezgodności, dobrze zorganizowany i sprawnie działający system zarządzania czy prawidłową reakcja założeń funkcjonowania w nowych kontraktach – możliwa zmiana dostawcy wyrobów lub usług.
Ostatnią prezentacją drugiego dnia było omówienie zalet Work package czyli modelu realizacji projektu pozwalającego rozwijać i skalować biznes inżynierski, którą przeprowadzili dr Jacek Konop, Project Manager i Michał Trętowski, Sales Manager z EDAG ENGINEERING POLSKA SP. Z O.O.
Po tej prezentacji odbył się panel dyskusyjny, który dotyczył innowacyjnych rozwiązań dedykowanych nowoczesnemu taborowi szynowemu, a którym udział wzięli
- Adam Wawrzyniak – Członek Zarządu PKP INTERCITY S.A.,
- Wojciech Dinges – Wiceprezes Zarządu POLREGIO S.A.,
- Piotr Wakuła – Dyrektor Biura Eksploatacyjno – Technicznego „KOLEJE MAZOWIECKIE -KM” SP. Z O.O,
- Tomasz Zelwowiec – Prezes Zarządu PKP INTERCITY REMTRAK SP. Z O.O,
- Artur Fryczkowski – Wiceprezes Zarządu ALSTOM POLSKA S.A.
Podczas panelu moderowanego przez Adama Musiała, Dyrektora Generalnego Polskiej Izby Kolei poruszono kilka istotnych kwestii dla przyszłości kolei, zakupów oraz eksploatacji taboru. Uczestnicy panelu wskazywali zatem obszary w jakich tabor potrzebuje innowacji tak z perspektywy przewoźnika, jak i producenta. Poszukiwali rozwiązania kwestii tego, który z systemów utrzymania pojazdów jest korzystniejszy – system własny czy zlecony. Jak również wymienili czynniki, które są największym hamulcem innowacji.
Trzeciego dnia natomiast miały miejsce warsztaty w zakresie wykorzystania platformy audytu innowacji cyfrowych jako narzędzia diagnostycznego w działalności przedsiębiorstwa kolejowego, które przeprowadzili Renata Szanter, prof. Piotr Niedzielski z Uniwersytet Pomorskiego w Słupsku.
ZACHĘCAMY DO WZIĘCIA UDZIAŁU W ANKIECIE: